Проєктом «Найкращі практики місцевого самоврядування», що впроваджується місцевими Коаліціями за підтримки експертів Реанімаційного Пакету Реформ, було підготовлено проєкт Дорожньої карти реформ у напрямку «Місцева демократія». В рамках реалізації «Концепції розвитку річок та маломірного судноплавства у місті Миколаєві на 2019-2030 роки» пройшло публічне обговорення інструментів місцевої демократії у регулюванні та дерегуляції водної галузі та напрацювання рекомендацій до підготовленої ДКР.
Стратегічним напрямком розвитку Миколаєва є розвиток річок, тому у 2019 році в Миколаєві була прийнята Концепція розвитку річок та маломірного судноплавства на 2019-2030 роки. А зараз триває процес розробки цільової Програми розвитку річок та маломірного судноплавства у місті Миколаєві до 2023 року, відбуваються публічні обговорення. Артем Ващиленко, як експерт Миколаївської регіональної платформи реформ та один із організаторів Круглого столу зазначив, що публічне обговорення відбувається спільно із засіданням робочої групи з розробки Програми розвитку річок та маломірного судноплавства у Миколаєві, що сприяє поглибленому дослідженні даного питання та виробленню механізмів вирішення поставлених питань. Зустріч у даному форматі стала можливою за підтримки Агентства США по міжнародному розвитку USAID та PACT в Україні. Віталій Луков привітав учасників Круглого столу та висловив очікування від результатів спільної роботи.
Представник Громадської ради при Державній регуляторній службі України та експерт коаліції Миколаївської регіональної платформи реформ Валерій Вєтров зазначив, що: «коли ми починаємо аналізувати, то розуміємо, що ефективність управління в багатьох випадках залежиться від двох факторів, по-перше, чи враховується специфіка і проводяться консультації з представниками галузей під час підготовки проєктів рішень, по-друге, це отримання зворотного зв’язку від представників галузей про ефективність даного регулювання. Таким чином ми розуміємо, що успішним регулювання галузі є постійний взаємозв’язок із стейкхолдерами та моніторинг результативності регуляції, що приймається на центральному та місцевому рівнях».
Дмитро Іванов, голова постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою міста, промисловості, транспорту, енергозбереження, зв’язку, інформаційних технологій та диджиталізації Миколаївської міської ради, директор «Артель ЛТД», зазначив, що додатково на власників маломірних суден покладено податкове навантаження, наприклад «податок на радіочастоти», оформлення санітарного свідоцтва, первинний та щорічний огляд, огляд підприємства, суден, яхт та інші – платні послуги. Враховуючи кількість та вартість послуг для оформлення та розвитку бізнесу на воді, наприклад пасажирських перевезень, в багатьох ентузіастів втрачається бажанням в подальшому розвитку даного напрямку.
«Для того, щоб фірмі «АртельМарін» почати навігацію в 2019 році без врахування реєстрації, без прапора, документів та ремонту та інше потрібно було витратити 298 тисяч за три пароплави, щоб отримати всі дозволи. У 2020 році – 150 тисяч, за рахунок зменшення кількості плавзасобів до двох. В 2021 році запланований спуск 3 пароплавів, а це відповідно 331 тисяча грн. Ці суми необхідно заплатити одразу, це всі податки, це ті гроші, що йдуть до бюджету України. Наведені суми неостаточні, а лиш частка. Бізнес на воді зарегульований. Наприклад, квиток до Малої Коренихи коштує 25 грн, тоді питання скільки потрібно пасажирів, щоб покрити витрати на податки і зарплатню капітана та матросів, та інших залучених працівників? Ніде в світі немає такої системи регулювання водного транспорту як в Україні», – поділився власним досвідом Дмитро Іванов.
Валерій Вєтров зазначив, що для вирішення поставлених питань необхідно опрацювати всі інструкції та закони, які регулюють водний транспорт, підготувати пропозиції змін до чинних нормативно-правових актів та залучити профільні організації до роботи над вирішенням даної проблеми.
Директор технологічного парку науково-виробничих інновацій в морегосподарському комплексі Національного університету кораблебудування Едуард Хачатуров повідомив про те, що в університеті кораблебудування є морехідна школа, яку необхідно спільно розвивати і цим частково вирішиться питання щодо забезпечення рядового складу суднового екіпажу. Дмитро Іванов звернув увагу на міжнародний досвід спрощеної процедури регулювання водної галузі в таких країнах, як Велика Британія й Нідерланди, та запропонував розглянути пропозицію про запозичення їх досвіду.
Директорка департаменту економічного розвитку Миколаївської міської ради Тетяна Шуліченко повідомила про те, що вже підготовлені і систематизовані пропозиції змін до правил судноплавства, що приймалися на рівні Миколаївської обласної ради, але якщо є додаткові пропозиції, то їх можна направити на електронну адресу департаменту.
До обговорення також долучилися представники академічної спільноти Миколаєва представники Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, громадські активісти та інші зацікавлені сторони.
Результати обговорення будуть опрацьовані і долучені до спільної роботи по розробці Дорожньої Карти Реформ.
Організатори круголого столу: коаліція Миколаївської регіональної платформи реформ спільно з Миколаївською міською радою.
Спікери:
Віталій Луков – перший заступник Миколаївського міського голови.
Артем Ващиленко – експерт коаліції Миколаївської регіональної платформи реформ, голова Української Асоціації Центрів Підтримки Бізнесу.
Валерій Вєтров – експерт коаліції Миколаївської регіональної платформи реформ, представник Громадської ради при Державній регуляторній службі України.
Дмитро Іванов – Голова постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою міста, промисловості, транспорту, енергозбереження, зв’язку, інформаційних технологій та диджиталізації Миколаївської міської ради, директор «Артель ЛТД».
Едуард Хачатуров – директор технологічного парку науково-виробничих інновацій в морегосподарському комплексі Національного університету кораблебудування