Роман Грищук про lifelong learning: Без постійного навчання ми втрачаємо свою конкурентоспроможність
Сьогодні постійне навчання, проходження тренінгів, курсів, індивідуальні заняття з викладачами - стає нормою для сучасного суспільства. Постійна освіта є чинником людського розвитку. Постійна освіта, ...
Додано:
Tetiana Kavunenko
ВІ “Активна Громада” проводить інтерв’ю з експертами з різних галузей, народними депутатами, громадськими діячами та активістами.
Разом із Романом Грищуком, народним депутатом України, головою підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти комітету Верховної ради з питань освіти, науки та інновацій говорили про “освіту впродовж життя” та важливість постійного навчання і вдосконалення своїх навичок.
Розмову провела виконавча директорка Інституту “Республіка” та співзасновниця ВІ “Активна Громада” Олександра Гліжинська.
Олександра Гліжинська: Мене зацікавила назва підкомітету: “освіта впродовж життя”. Які особливості роботи в цьому підкомітеті?
Роман Грищук: Третина робочого часу народного депутата йде на роботу в комітетах. Майже всі нардепи входять в той чи інших комітет. Загалом – комітетів 23. Комітети ж, своєю чергою, розподілені на підкомітети. Поясню на прикладі комітету освіти. У нас є підкомітети: освіти протягом життя, початкової освіти, середньої освіти, освіти на тимчасово окупованих територіях, вищої освіти, професійно-технічної освіти й науки та інновацій. Все що стосується законодавчого регулювання профільних питань – спочатку розглядається у підкомітеті, потім – у комітеті, аж потім – виноситься у ВРУ.
Олександра Гліжинська: Молодь зараз постійно прагне навчатися, відвідує різноманітні тренінги. Чому наразі важливо говорити про освіту протягом усього життя і що саме ВРУ планує в цьому контексті реформувати?
Роман Грищук: Я б розділив ці дві речі. Перша – в принципі чинна освіта протягом усього життя і друга – діяльність підкомітету. Тому що комітет – це, по суті, лише законодавче регулювання того, що є або стимулювання. У нас зараз немає профільного закону. Тобто, немає визначення, що таке освіта для дорослих, хто такі провайдери освіти для дорослих. Ми живемо в епоху постійних змін. Наші знання старіють. Можливо, навіть, в рази швидше, ніж старіємо ми. Якщо ми не набуваємо нових знань – ми стаємо менш конкурентоспроможними. Навчатися потрібно завжди. Не можна одного разу здобути освіту і на цьому завершити навчання. Освіта протягом життя включає різні поняття: це і додаткові курси, і післядипломна освіта, і самоосвіта. Багато людей проходять курси на різних онлайн-платформах: Coursera, Prometheus тощо. Є ідея про те, що нам потрібен базовий закон “Про освіту дорослих”. З одного боку – він би мав описувати саме поняття. А з іншого боку – робив би якусь державну політику у сфері освіти. Щоб у нас був якийсь орган, який би говорив: дивіться, нам зараз критично важливо підняти медіаграмотність у населення. Ми стикаємося з інформаційними загрозами, гібридною війною, фейками. Є авторка Оксана Мороз, яка написала книжку “Нація овочів”. В книжці йдеться про те, що через величезну кількість дезінформації ми геть не маємо від цього ніякого захисту. Для цього необхідно готувати провайдерів освіти дорослих, тих, хто може цьому навчати. Новий закон міг би ці питання врегулювати.
Відео розмови можна переглянути на YouTube-каналі ВІ “Активна Громада”.
Довідка. ВІ “Активна Громада” від Інституту “Республіка” презентує серію навчальних відео та матеріалів “Тиждень з Верховною Радою” у форматі інтерв’ю з народними депутатами в межах проєкту “Парламент та громадяни: відкритий діалог”, який реалізовується за підтримки Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа.
Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.