Після 8 років виконання Угоди про асоціацію підприємці менше очікують отримати від неї вигоду — результати опитування

У 2021 році бізнес позитивно оцінив вплив Угоди про асоціацію з ЄС. 38,6% підприємців вважають, що їхнє підприємство виграло від Угоди про асоціацію й лише 4,6% повідомляють про негативний ...

інфографіка митниця_4епізод_Дія.бізнес
Після 8 років виконання Угоди про асоціацію підприємці менше очікують отримати від неї вигоду — результати опитування

У 2021 році бізнес позитивно оцінив вплив Угоди про асоціацію з ЄС. 38,6% підприємців вважають, що їхнє підприємство виграло від Угоди про асоціацію й лише 4,6% повідомляють про негативний вплив. 

Такі результати четвертого епізоду VI хвилі Щорічного опитування 1000 імпортерів та експортерів «Спрощення процедур торгівлі», яке провів Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД) в межах проєкту «Підтримка Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за підтримки Європейського Союзу, МФ «Відродження» та Atlas Network.

інфографіка митниця_4епізод_Дія.бізнес

Очікування бізнесу щодо майбутнього впливу Угоди про асоціації залишаються позитивними, однак частка респондентів, які вважають, що їх бізнес виграє від Угоди в найближчі п’ять років, зменшилась з 45% у 2020 до 41% у 2021 році.

«Цьогоріч ми спостерігаємо зупинку тенденції до зростання позитивного ставлення до Угоди серед опитаних — зазначила Оксана Кузяків, керівниця проєкту «За чесну та прозору митницю». — Ми, зафіксували найнижчий показник за весь час дослідження». На нашу думку, це означає, що український бізнес має побачити нові перспективи Угоди, з чим може допомогти її перегляд, який вже розпочала Україна».

Зі зростання розміру підприємства збільшується відсоток бізнесменів, що відзначили позитивний вплив Угоди. «Якщо серед мікробізнесу 33,5% респондентів позитивно оцінили вплив Угоди, то серед респондентів, що представляють великі підприємства, таких вже 51,4%» — повідомив Євген Ангел, старший науковий співробітник ІЕД. Експерт зазначив, що малому бізнесу слід більш чітко показати перспективи та можливості їх реалізації в рамках Угоди. 

У 2021 році 12,8% експортерів та 29,9% імпортерів стикались із перешкодами при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Обидва показники зросли порівно до 2020 року, зауважив Євген Ангел.  Головними перешкодами для експортерів у 2021 році стала непередбачуваність торговельної політики України, а для імпортерів – непрозорість визначення митної вартості товарів. 

«Цифровізація є важливим інструментом спрощення процедур торгівлі, а Дія.Бізнес є одним із них», — зазначила Оксана Кузяків. За результатами опитування, більш ніж половина підприємців знають про портал «Дія.Бізнес», а близько чверті користуються ним. Серед них найчастіше – малий бізнес. Про більшість урядових сайтів знають 98-99% опитаних, серед яких найчастіше використовують портали Держмитслужби та Державної податкової служби.

У 2021 році 28,2% підприємств-учасників ЗЕД були членами хоча б одного ділового об’єднання, включаючи торгово-промислові палати, спілки роботодавців, спілки малих підприємств тощо. Водночас опитування показало, що за останні п’ять років ця цифра постійно зменшується, наголосив Євген Ангел. 

Опитування проведено методом кількісного телефонного опитування за допомоги комп’ютера (CATI — computer assisted telephone interviews). Усі інтерв’ю були проведені з представниками підприємства, які можуть оцінити економічне становище підприємства та умови здійснення зовнішньоекономічної діяльності (власники, директори, заступники директора, головні бухгалтери, керівники відділу або заступники керівника відділу, пов’язаного зі здійсненням експорту чи імпорту).

В опитуванні взяли участь 1006 підприємств зі всієї України, за винятком тимчасово окупованих Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також окремих регіонів Донецької та Луганської областей, що не контролюються урядом України.

Це вже шоста хвиля опитування, проведена ІЕД, починаючи з 2015 року. Попередні можна знайти за посиланням.


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Волонтери передали сучасні моноблоки міському кол-центру у Миколаєві

У Львові створили мурал, присвячений продовольчій безпеці в умовах війни

Народні байрактари, всемогутні волонтери та мільйонні збори: дослідження благодійності у період війни від Zagoriy Foundation

Менторство під час війни: узгодженість мети та шляху

Відбулися семінари «Платформа життєстійкості бізнесу» – вектор розвитку для жіночого підприємництва в умовах війни

Розпочинається проєкт з підняття обізнаності журналістів щодо гендернозумовленого насильства під час війни