Перспективи реформування місцевого самоврядування в Яворівському районі Львівської області

Серед численних обіцянок та намірів, які були задекларовані новою владою в Україні, одне з ключових місць належить реформі місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Про її ...

Додано:
Yulia Demchuk

ЯВОРІВ
Перспективи реформування місцевого самоврядування в Яворівському районі Львівської області

Серед численних обіцянок та намірів, які були задекларовані новою владою в Україні, одне з ключових місць належить реформі місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Про її особливий статус свідчить призначення відповідальних за проведення реформи – Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, а також куратора реформи децентралізації в особі віце-прем’єр-міністра України – міністра Мінрегіону. Найважливішим кроком, який було прийнято Міністерством є створення Регіональних офісів з упровадження реформи децентралізації, завданням яких є проведення роботи з роз’яснення суті та особливостей реформи.

25 жовтня 2015 року Україна побачила перші результати даної реформи, коли 800 територіальних громад пішли на укрупнення утворивши 159 об’єднаних територіальних громад. На Львівщині утворилося 15 об’єднаних територіальних громад у 5 районах області.

Що ж отримають ці громади? Чи зможуть вони забезпечити своє існування за власний рахунок? Ці та багато інших питань ставлять перед собою як голови сільських рад так і мешканці населених пунктів.

Одним із найбільш задекларованих позитивів є прирівняння об’єднаних громад до міст обласного значення, а саме надання їм тих повноважень і тих фінансових ресурсів, які мають великі та середні міста, такі як Львів, Стрий, Червоноград, Новий Розділ та інші. Найбільшою перевагою є надходження від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), який є основним платежем у всіх містах обласного значення, у сільській місцевості також добре ознайомлені із можливими надходженнями від даного податку, так як 25% ПДФО надходило у їхні бюджети ще у недалекому 2014 році. Тому кожна громада може оцінити власні фінансові надходження від 60% цього платежу. Іншою перевагою є надання освітньої та медичної субвенції із Державного бюджету об’єднаній територіальній громаді, що створить можливості для самостійного прийняття рішень щодо фінансування освітніх та медичних закладів у тих частинах, які їм необхідні.

Та що ці фінансові показники дадуть простому жителю? Напевне таке питання ставлять собі більшість із нас. Сьогодні коли у школі необхідно поміняти вікна – ми звертаємось у сільську раду, і нам кажуть, – «це не у нашому підпорядкуванні, звертайтеся в район», у районі відповідають – «на це немає коштів». Тепер ж школи будуть у підпорядкуванні сільської ради і вона сама зможе планувати на що їй краще витрачати кошти, і що найголовніше – ніхто уже не зможе сказати: «ми за це не відповідаємо». Тобто, усі управлінські рішення за населений пункт спускаються на місця. Також у нашому підпорядкуванні будуть садочки, будинки культури, пожежні станції (створення яких передбачено у таких громадах) та пункти поліції, які будуть розташовуватись у одному із населених пунктів громади.

Проте громадяни уже звикли, що із своїми проблемами завжди можна звернутися до сільського голови, який і порадить і допоможе вирішити питання, якщо є така можливість. А як же ж відбуватиметься після реформи? Після об’єднання рада об’єднаної територіальної громади буде вправі призначити у будь-якому населеному пункті старосту, який буде мати практично ті ж повноваження, які до укрупнення були покладені на голову сільської чи селищної ради. При необхідності у більших громадах може бути призначений і секретар. Тож, як ми бачимо, практично нічого не зміниться, громадяни й надалі  отримуватимуть послуги у своїх населених пунктах. Однак, інші види допомоги, які сьогодні надаються в районі, мешканці будуть отримувати у центральній громаді, що розташована часто значно ближче районного центру.

Варто зауважити, що як і будь які зміни, реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади проходитиме важко. Та лише спільними зусиллями ми зможемо створити економічно спроможні територіальні громади та забезпечити їх розквіт.

В таких умовах постає необхідність залучення громади до процесу обговорень та прийняття рішень. Власне під час проведення діалогів та широких обговорень може виникнути розуміння проблеми, взаємоповага між зацікавленими сторонами та сформуватися шляхи вирішення даних ситуацій та подолання непорозумінь. Діалоговий процес в громаді є ефективним механізмом для прийняття рішень місцевою владою із залученням громади. В діалоговому процесі є можливість кожної з сторін  висловити свою позицію, почути позицію іншої сторони, зрозуміти інтереси та потреби інших, бути почутим та зрозумілим для інших учасників – це є запорукою порозуміння, попередження конфліктів у громаді, а також залученню громади до процесу прийняття рішень на локальному рівні.

У Великобританії та інших демократичних правових державах проекти регуляторних змін та проекти державних програм ще за рік до їх введення друкуються і протягом року обговорюються в режимі широких консультацій та дискусій з громадськістю. Саме таким чином, а не в кулуарах Уряду і не в головах чиновників будується баланс та гармонія інтересів. В сучасних умовах жодному, навіть геніальному адміністративному топ-менеджеру не під силу створити такий суспільний баланс. Це результат чіткого дотримання процедур розробки і прийняття рішень, плід дискусій і консенсусу.

В рамках ініціативи «Примирення та порозуміння в Україні», яка реалізовується у Яворівському районі Агенцією місцевого економічного розвитку Яворівщини у партнерстві з Інститутом миру і порозуміння (м.Київ) за підтримки Швейцарської Конфедерації, було проведено ряд ознайомчих семінарів для представників органів місцевого самоврядування, державної влади, представників громадського сектору, активних мешканців та журналістів з метою  ознайомити з особливостями децентралізації фінансових ресурсів та владних повноважень, створити умови для реформування органів місцевого самоврядування, а також обговорити переваги та недоліки реформи.

Як зазначив  голова Агенції місцевого економічного розвитку Яворівщини Орест Микита: «Дана ініціатива спрямована на подолання нерозуміння усіх аспектів економічної та соціальної вигоди від об’єднання територіальних громад у Яворівському районі, а також покликана сприяти формуванню економічно доцільних та самоврядно спроможних громад у Яворівському районі на засадах ефективної взаємодії влади, громади та бізнесу. Так лише шляхом широких обговорень та пошуку спільних рішень можна досягти успіху».

Автор: А. Пелехатий


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку