Мешканці громад-учасниць програми USAID/DOBRE вирішують, куди спрямувати кошти місцевих бюджетів

“Який розмір бюджету вашої громади? Чи ви знаєте, що насправді бюджет громади не лежить у мішку в кабінеті голови? Що б саме ви запропонували профінансувати з коштів громади наступного року?” На ці ...

70950463_3264628776910900_7726924367715631104_n
Мешканці громад-учасниць програми USAID/DOBRE вирішують, куди спрямувати кошти місцевих бюджетів

“Який розмір бюджету вашої громади? Чи ви знаєте, що насправді бюджет громади не лежить у мішку в кабінеті голови? Що б саме ви запропонували профінансувати з коштів громади наступного року?” 

На ці питання відповідають мешканці громад-партнерок програми DOBRE, беручи участь в інформаційній кампанії «Впливай на бюджет своєї громади-2019!». Кампанія триватиме до кінця жовтня 2019 року. Вона виконується дружною командою експертів Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» спільно з регіональними організаціями-партнерами DOBRE в семи областях, представниками місцевих рад та активістами.

У кожній громаді кампанія складається з вуличних акцій, перфомансів та зустрічей зі школярами, під час яких дорослим та старшокласникам доступно і на прикладах пояснюють, що таке бюджет, з чого він складається, як наповнюється і як витрачається. А головне – як саме та в який спосіб, і на терміни на формування доходів, і на витрати може вплинути кожна людина. Допомагає в цьому інноваційний інструмент просвіти та залучення громадян “Бюджети для громадян”, завдяки якому легко зрозуміти весь бюджетний процес навіть не фахівцям. Адже це і є завданням кампанії – розповісти простою мовою про складні речі, аби бюджет перестав бути для мешканців чимось незрозумілим і складним. Також у бюджетах для громадян місцева влада розказує про те, як були враховані і профінансовані пропозиції мешканців, подані в минулому році.

Всі учасники заходів не тільки отримують цікаву та корисну інформацію про бюджет, а й мають можливість заповнити нескладну форму звернення з пропозицією до бюджету своєї громади. Крім вуличних акцій, громадяни також мають можливість подати свої пропозиції й онлайн — через сайти рад чи їхні офіційні сторінки в соціальних мережах. 

Разом з експертами в усіх активностях охоче беруть участь керівники громад та посадовці. Наприклад, у Вознесенській ОТГ міській голова Віталій Луков особисто провів для громадян креативну презентацію про “мудру бюджетну корову”.

“В громаді, як в сім’ї, – кожен має брати участь в її житті, і тільки тоді ця сім’я, ця громада буде успішною! Долучайтеся до впливу на “бюджетну корову” нашої громади” — наголосив Віталій Луков.

Акції проходять весело і драйвово, з квестами, лотереями, а де і з частуванням тістечками! “Вишенька на торті” – цей вислів якнайкраще підходить до акції “Впливай на бюджет своєї громади!” Вишнівецької ОТГ. Добре, що свого часу при підготовці Бюджету для громадян громада побачила очевидні асоціації із цією вишенькою, і нині вже є і тістечка з вишневою начинкою для тих, хто подає пропозиції завдяки дружині заступника голови ОТГ, і вишнева алея завдяки ініціативі ГО“, – ділиться своїми враженнями, експерт Партнерства Микола Орлов

 

Стартувала кампанія і на Миколаївщині – у Баштанській ОТГ, де про бюджет розповіли не лише мешканцям центру громади, а й жителям сіл старостинських округів. При цьому до роз’яснювальної роботи також долучилося керівництво громади. Загалом, тільки у перший день кампанії в ній брало участь близько 700 громадян. 

Не менш цікаво та пізнавально проходили акції і в інших громадах Миколаївщини. “Корову нагодували, молоко розлили, пропозиції зібрали, людей здивували“, – прокоментувала світлини з вуличної акції, що відбулася у Вознесенській ОТГ, експертка Партнерства Олена Заворотченко.  

Експертів Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” не спиняють навіть гори. 

Атмосферно пройшла презентація бюджету для громадян у с. Устеріки – тут було багато молоді. Поспілкувались з ними про методи впливу молоді на бюджет громади та зібрали пропозиції. Цікаво, що і молодь, і старше населення громади хвилюють майже одні і ті ж проблеми – розвиток туризму в громаді, ремонт місцевих доріг, забезпечення належним обладнанням шкіл і садків, а також ремонт і розвиток закладів культури, – розповідає експерт Михайло Джогола про перебіг кампанії в Білоберізькій ОТГ Івано-Франківської області.

А в Присиваській ОТГ збір пропозицій проводився навіть на місцевому ринку! “Зранку на базарній площі висадився трудовий десант. Між лотками з помідорами та м’ясом примостився стіл з брошурами “Бюджет для громадян”. І цей столик викликав чималий ажіотаж серед мешканців: люди активно підходили та запитували, ділилися наболілим, залишали пропозиції до бюджету громади,” – описує перебіг акції експертка Елла Петренко.

“Кожен мешканець нашої громади може і повинен впливати на бюджетний процес. Для цього ми створюємо всі умови і з кожним роком ми спостерігаємо зростання активності наших мешканців, це означає, що інструменти залучення громадян до бюджетного процесу працюють і працюють ефективно,” – додає Таміла Зозулінська, заступниця сільського голови Присивасьої ОТГ.

Завзято залучаються до кампанії і школярі, яким експерти цікаво, інтерактивно та креативно пояснюють бюджетні питання. Так, на початку навчального року по школах Лановецької ОТГ було оголошено конкурс малюнків «Бюджет моєї громади». Діти малювали власне уявлення бюджету, а також ідеї для використання коштів громади. Найталановитіші діти отримали грамоти Лановецької міської ради та подарунки.

Урок бюджетної грамотності провели експерти Партнерства і для старшокласників Григорівської школи. Молодь не лише поглибила свої теоретичні знання, а й на практиці їх закріпила. У бюджеті для громадян підлітки зацікавлено шукали відповіді на питання – хто наповнює бюджет, які основні статті видатків, як можна громадянам долучитися до бюджетного процесу і навіщо. 

Минулого року під час аналогічної кампанії було отримано понад 3 000 пропозицій до бюджетів громад, а в цьому – вже понад 900 тільки за перші тижні, й, зважаючі на такий активний старт, організатори кампанії очікують цього року набагато більше пропозицій. 

Інформаційна кампанія триватиме до кінця жовтня, після чого всі отримані під час акцій пропозиції будуть оброблені, систематизовані та подані до місцевих рад, представники яких обіцяють максимально врахувати їх при складанні бюджетів громад на 2020 рік.

 

Проект «Доброчесні громади» реалізується громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» в рамках програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Комʼюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). 

***

Програма USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) – це п’ятирічна програма, що виконується міжнародною організацією Глобал Комʼюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Програма спрямована на посилення місцевого самоврядування та створення кращих умов для розвитку ОТГ, підвищення рівня залученості громадян до прийняття рішень та забезпечення підзвітності та прозорості в громадському управлінні. Програма USAID DOBRE працює в 7 цільових областях: Дніпропетровській, Івано-Франківській, Харківській, Херсонській, Кіровоградській, Миколаївській та Тернопільській.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

У Харкові облаштують школи в протирадіаційних укриттях

Які проблеми є найгострішими для мешканців звільнених територій? Презентовано результати дослідження

Програма USAID «Мріємо та діємо» організовує навчання для дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах

Понад 75 тисяч звернень. Юристи-волонтери з Кривого Рогу вже рік консультують ЗСУ, їхні родини та ВПО

Greencubator запускає навчання для майбутніх зелених підприємців

30 українських громад створять комунікаційні стратегії