Інноваційні методи профілактики ВІЛ: досвід Гарячої лінії в популяризації індексного тестування і PrEP

З жовтня 2020 року Загальнонаціональна гаряча лінія з питань ВІЛ/СНІД та туберкульозу (далі - «Гаряча лінія») стала комунікаційним партнером в популяризації індексного тестування та PrEP в Україні в ...

Додано:
Yana Tarasova

50_8794e6
Інноваційні методи профілактики ВІЛ: досвід Гарячої лінії в популяризації індексного тестування і PrEP

З жовтня 2020 року Загальнонаціональна гаряча лінія з питань ВІЛ/СНІД та туберкульозу (далі – «Гаряча лінія») стала комунікаційним партнером в популяризації індексного тестування та PrEP в Україні в рамках реалізації проекту «ACCESS Pro: Доступ спільнот до послуг з догляду та лікування ВІЛ через сучасні інформаційні системи та кращий зв’язок з послугами, в рамках програми PEPFAR».

У березні цього року вже 6 місяців, як консультанти Гарячої лінії роблять максимум для того, щоб якомога більше українців дізналися про наявність в Україні послуги індексного тестування та доконтактної профілактики ВІЛ (ДКП, PrEP). За цей час консультантами Гарячої лінії було надано 300 консультацій на тему індексного тестування та 296 консультацій щодо PrEP.

Не дивлячись на те, що наразі в Україні суспільство не дуже обізнано в питаннях PrEP та не до кінця розуміє всю важливість індексного тестування на ВІЛ та ту важливу роль, яку воно відіграє в боротьбі з ВІЛ як для кожної людини, так і для всього суспільства вцілому, консультанти Гарячої лінії виконують роль просвітників та під час консультацій максимально популяризують отримання доконтактної профілактики і розповідають клієнтам, що звертаються на Гарячу лінію, про важливість тестування своїх статевих або ін’єкційних партнерів.

На жаль на лінію надходить небагато цільових питань, де людина відразу б зверталася із запитом, що вона хоче отримати PrEP, де це зробити, чи потрібен він мені і як його приймати. І найчастіше надання такої інформації клієнту ініціює саме консультант Гарячої лінії в ході розмови, коли розуміє, що людина веде ризиковану статеву поведінку чи знаходиться в зоні ризику інфікування ВІЛ-інфекцією. Це ж стосується і питань щодо індексного тестування. Найчастіше розмову про індексне тестування також ініціюють консультанти лінії і такі консультації як правило тривалі та мають мотиваційний характер, і спрямовані на спонукання людини, що звернулася, до дії – пройти тестування на ВІЛ самому та протестувати свого партнера чи партнерів.

Консультування на тему PrEP

Інформація, яку найчастіше надають консультанти Гарячої лінії під час спілкування з клієнтами, щодо доконтактної профілактики ВІЛ, як правило, в першу чергу, включає в себе інформацію щодо тестування на ВІЛ, яке є компонентом отримання ДКП. Людям розказують де і як протестуватися на ВІЛ, та розповідають про важливість тестування своїх статевих та ін’єкційних партнерів. А також клієнтам надається повна інформація про пункти та алгоритми отримання PrEP, особливості прийому PrEP та побічні реакції. Як, наприклад, в ось таких кейсах (усі кейси реальні і взяті з роботи консультантів Гарячої лінії):

Кейс №1

Клієнт звернувся з запитанням щодо того, що лікар в Кабінеті довіри рекомендував йому прийом PrEP, і він хотів дізнатися про це більш детально та зрозуміти, чи справді йому потрібно приймати ці таблетки.

У ході досить тривалої консультації виявилось, що чоловік жінки, що подзвонила на Гарячу лінію, вже два роки знає про свій ВІЛ-статус, півтора роки як приймає АРТ. Останні результати показують у нього низьке вірусне навантаження. І все ніби тому виглядає для неї досить безпечно. Однак, жінка не зовсім довіряє чоловіку: він із наркозалежних людей, перебуває на програмі замісної терапії, однак має характерологічні зміни після багатьох років вживання наркотичних речовин – погано контролює себе, не завжди дисциплінований, може говорити неправду, аби уникнути осуду та конфлікту. Тому, у дружини є сумніви щодо регулярності прийому АРТ чоловіком та можливих змінах у його вірусному навантаженні. Лікар чоловіка поділяє такі сумніви і рекомендував прийом PrEP дружині.

Після з’ясування мотивації призначення PrEP, клієнтці було надано повну інформацію щодо дії цих препаратів, особливостей і тривалості їх прийому, можливих побічних реакціях.

Після консультації клієнтка прийняла рішення про прийом PrEP і сказала, що це не тільки збереже її від інфікування ВІЛ, але й зніме тривогу щодо ситуації небезпеки для її здоров’я.

Кейс №2

Клієнтка звернулась на Гарячу лінію, щоб дізнатися, як можна надійно захиститись від інфікування ВІЛ-інфекцією під час сексу, крім презервативу.

В ході консультації клієнтка повідомила, що під час проходження обстеження в лікарні у її чоловіка швидкими тестами виявили ВІЛ-інфекцію і направили на консультацію до інфекціоніста в центр СНІДу, де підтвердився позитивний результат і йому одразу ж призначили АРТ. У жінки ВІЛ не виявили. Вже більше трьох місяців у них з чоловіком не було сексу, оскільки жінка переживає, що може порватись презерватив. Жінка навіть проговорила, що можливо вона піде від чоловіка, бо не думає, що зможе довго терпіти таку напругу і страх інфікуватися. В ході консультації консультант намагалась надати жінці таку інформацію, яка б могла її заспокоїти та зацікавити, а саме: повідомила клієнтці про дискордантні пари та проживання разом, коли у одного з партнерів є позитивний ВІЛ-статус. І надала інформацію про можливість надійного захисту PrEP від ВІЛ-інфекції під час сексуальних контактів в таких парах, крім використання презервативів, особливо в той період, коли вірусне навантаження у її партнера ще високе.

Інформація про доконтактну профілактику зацікавила клієнтку і трохи заспокоїла. В кінці консультації жінці були надані роз’яснення, де і за яких умов можна отримати доконтактну профілактику. В кінці консультації клієнтка вже не була такою пригніченою, настрій її покращився і вона подякувала за отриману інформацію та підтримку.

Консультування на тему індексного тестування

Що стосується індексного тестування, то тут консультанти Гарячої лінії надають клієнтам інформацію про те, що із себе представляє ця послуга і для чого вона потрібна, кому вона потрібна і де її можна отримати. Також працівники Гарячої лінії під час консультацій допомагають тим, хто до них звертається, в посиленні мотивації до направлення своїх статевих чи ін’єкційних партнерів в пункти отримання послуг з тестування на ВІЛ. Та надають поміч тим, хто потрапив в ситуацію з насильством, яке було спричинено результатом розкриття ВІЛ-статусу партнеру.

Кейс №1

Клієнтка звернулась до Гарячої лінії з питанням, як можна провести тестування партнера на ВІЛ без його відома.

У ході консультації з’ясувалось, що жінка знає про свій ВІЛ позитивний статус декілька років, приймає АРТ, має нульове вірусне навантаження. Саме через це не стала захищатися під час статевих контактів з чоловіком, з яким має стосунки близько двох місяців. Два місяці тому жінці лікарем була змінена схема АРТ, її ефективність поки що не підтверджена аналізами. Ці думки тримають жінку у сильному стресі, вона постійно думає про те, що інфікувала партнера і це може з’ясуватись.

Була проведена тривала консультативна робота з клієнткою, де були обговорені питання: 1) безпеки поведінки з партнером для уникнення ситуації насильства; 2) безпечність/небезпечність незахищених сексуальних контактів у дискордантній парі за різних обставин лікування; 3) психологічні аспекти розкриття ВІЛ-статусу партнеру; 4) можливі варіанти мотивації партнера до тестування; 5) практика індексного тестування партнерів та обговорення варіанту підходящого цій клієнтці. Клієнтка сказала, що знає до кого в Кабінеті довіри може звернутись за допомогою щодо індексного тестування.

В результаті звернення, жінка сказала, що її партнер оформлює документи для виїзду на роботу за кордон і можливо пройде перевірку на ВІЛ. Якщо таку перевірку не проведуть жінка звернеться до свого Кабінету довіри по допомогу у мотивації її партнера до тестування на ВІЛ.

Кейс №2

Запит абонентки був на отримання інформації щодо захисту партнера від ВІЛ. В ході консультації було виокремлено ще один запит у жінки, а саме запит на психологічну підтримку та інформаційне консультування щодо запобігання домашньому насильству з боку цивільного чоловіка – дискордантна пара.

В ході консультації було виявлене психологічне насильство з боку індексного партнера – погроза життю. Було надано консультацію у форматі «рівна-рівній». Надано інформацію про індексне тестування та складено план дій щодо запобігання домашнього насильства. Надано алгоритм дій у разі прояву агресії з боку чоловіка.

За результатом звернення, клієнтка була переадресована до ГО «Позитивні жінки» Київський регіон, група «Киянка+» на гарячу лінію з запобігання домашньому насильству серед позитивних жінок.

Гаряча лінія продовжує свою роботу і ви завжди можете дізнатися більше про PrEP та індексне тестування на ВІЛ зателефонувавши консультантам по телефону 0 800 500 451 у будні дні з 9.00 до 16.00 (безкоштовно по Україні).

А ми нагадуємо, що діяльність з розширення доступу до послуг з отримання PrEP та індексного тестування Гаряча лінія здійснює в рамках реалізації проекту ««ACCESS Pro: Доступ спільнот до послуг з догляду та лікування ВІЛ через сучасні інформаційні системи та кращий зв’язок з послугами, в рамках програми PEPFAR» за 100% фінансування проекту Федеральним агентством «Центри з контролю та профілактики захворювань США» (CDC) в рамках Надзвичайного плану президента США подолання ВІЛ/СНІДу (PEPFAR)» в рамках виконання умов договору про надання субгранту між Благодійна організація «Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД» та Замовником № 001-CDC-20 від 02.10.2020 року.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Вишнівецька громада на Тернопільщині отримала цифровий рентген-комплекс від Програми USAID DOBRE

У Києві презентовано напрацювання проекту із залучення жителів до процесів відновлення в громадах

Громади звертаються до держави з закликом переглянути механізм фінансування соціальних послуг для дітей та сімей

Стартувала Школа InConnect CAMP для підприємців та провайдерів профтехосвіти

Безплатний онлайн-курс «Мова меморіалів»

У Львові пройшов всеукраїнський турнір з фінансової грамотності