Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари провів навчання з медіації та відновних практик

Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари протягом 21-23 серпня 2019 року провів триденний тренінг «Базові навички медіації та відновних практик». Участь в навчанні прийняли 11 жінок та 4 ...

963
Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари провів навчання з медіації та відновних практик
Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари протягом 21-23 серпня 2019 року провів триденний тренінг «Базові навички медіації та відновних практик». Участь в навчанні прийняли 11 жінок та 4 чоловіки, які представляли громадські організації, органи надання безоплатної вторинної правової допомоги та пробації, місцеве самоврядування, а також практикуючі педагоги, психологи та правозахисники. Метою практичного навчання було базове ознайомлення з відновними практиками та відпрацювання навичок ведення процедури медіації для вирішення конфліктів в громадах.

Команда учасників та учасниць тренінгу «Базові навички медіації та відновних практик» складала 15 осіб та була сформована на конкурсній основі. Необхідно відмітити достатньо високий конкурс – організатори отримали вдвічі більше заявок на участь по відношенню до планованої кількості учасників. Важливо, що в навчанні прийняли участь ромські активісти з міста Татарбунари та Одеси, які зможуть в подальшому впроваджувати альтернативні методи вирішення спорів в ромській спільноті або в громадах, де проживає значна кількість ромів. 

Навчальна програма тренінгу розпочалась в місті Татарбунари, де учасники та учасниці навчання познайомились з роботою Громадського центру правосуддя – мульти-функціональної платформи (правового хабу) для налагодження співпраці між усіма державними та недержавними органами та жителями громади з питань доступу до правосуддя. Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари сприяє поінформованості та покращенню доступу громадян до правосуддя, послуг по наданню правової допомоги й альтернативного вирішення спорів, сприяє розгортанню співпраці судів, установ сектору юстиції та інших органів влади з місцевими мешканцями задля підвищення рівня  суспільної довіри до судової та інших гілок влади.

В перший день навчання учасники працювали над поняттям конфлікт, розбирали його на етапи та вчились аналізувати. Працювали над стереотипами, упередженнями та безпосередньо визначали, як вони впливають на конфліктну ситуацію. На практичних завданнях вчились визначати, що таке стереотипи та як з ними працювати під час роботи зі сторонами конфлікту. Розбирали на практичних вправах як стереотипи та упередження призводять до дискримінації, розбирались безпосередньо що таке дискримінація. Обговорювали з учасниками, що в діяльності медіатора стереотипів не має бути, оскільки це важливо для збереження неупередженості в самому процесі роботи.

Другий день навчання працювали вже більш практично, визначаючи позиції сторін в конфлікті, вчились виділяти позиції та інтереси сторін в конфлікті та вже безпосередньо працювати з інтересами, дізнались, що таке відновне правосуддя. Опрацювали такий цікавий блок, як кола правосуддя. Тут завжди є можливість залучити не тільки дві сторони конфлікту, але й громаду. Обговорили наскільки такі кола були б ефективними при конфліктах, що виникають в школах та громадах. Також, безпосередньо працювали з процесом медіації, де розібрали принципи роботи медіатора, етапи медіації, а також дізнались основні комунікаційні навики медіатора. Учасники на вправах змогли спробувати себе в ролі медіатора та вчились ставити запитання, перефразовувати, уточнювати, складати вступне слово медіатора та встановлювати перший телефонний контакт зі сторонами. Всі практичні вправи обирались з реальних ситуацій – конфліктів, що виникали в громадах Одещини, в тому числі з ознаками кримінальних правопорушень.  

Третій день навчання більше опрацьовували можливості громади та її роль у відновному процесі. Зокрема, визначили можливості співпраці Громадського центру правосуддя з органами влади, правоохоронними органами, громадою та громадськими організаціями. Опрацьовували очікування громади від влади в аспекті яким чином можна співпрацювати в напрямку відновного правосуддя. Робота проходила переважно в групах з обговоренням в колі учасників та визначенням спільного бачення взаємодії.

Загалом весь тренінг був побудований на практичних завданнях та відпрацювання навиків роботи медіатора з врахуванням принципів медіації. Дуже багато запитань в учасників виникало щодо самої персони медіатора, оскільки навіть представники правозахисних організацій  більше вважали, що медіатор це практично адвокат. Дискусії серед учасників навчання викликали і принципи оплати медіатора і чому ризиковано отримувати гонорар за роботу від сторін конфлікту та як це може вплинути на неупередженість в роботі. Як зазначила тренерка навчання Світлана Гудь, «в цілому, всі учасники були дуже активні, більшість з досвідом роботи в соціальній сфері, однак без навиків ведення переговорів. Незважаючи на те, що тема медіація останнім часом багато на слуху, більшість людей, навіть тих, що працює в соціальній сфері, часто не до кінця розуміють медіацію і діяльність самого медіатора. З групою буле дуже цікаво працювати, оскільки кожен учасник з власним професійним досвідом, що зробило навчання більш насиченим та практичним».

За відгуками учасників навчання, найбільше в тренінгу сподобався саме практичний компонент навчання та спрямованість на впровадження медіації та відновних практик в громадах. Як відзначила юристка «Правозахисного ромського центру» Віра Дрангой, «тренінг був дуже продуктивний та цікавий, в майбутньому хотілось би спробувати себе в ролі медіатора». Керівниця Тарутинського бюро правової допомоги Марина Залізко відзначила, що «дуже багато разів була на різних тренінгах по конфліктах, однак вперше на тренінгу, де інформація подається так практично з використанням ситуацій. Я давно чула за медіацію, однак не досить добре представляла собі що собою представляє цей процес. Зараз я зрозуміла, що медіатор має не тільки дотримуватись принципів в свої роботі, але й бути дуже стресостікою людиною, оскільки це підхід до кожної справи та вміння при цьому бути неупередженим».

Місце проведення тренінгу в Центрі етнографічного, сільського та зеленого туризму Фрумушика Нова обрано не випадково – адже занурення в мультикультурну атмосферу української Бессарабії сприяло засвоєнню цінностей медіації та відновних практик. Зокрема, мультинаціональну культуру Бессарабії учасники навчання змогли відчути завдяки традиційній кухні та проживанню в традиційних гостьових будинках. У вільний від навчання час учасники тренінгу змогли побачити національні подвір’я XIX-XX століття Бессарабії (молдавське, українське, російське, болгарське, німецьке, гагаузьке, єврейське), церкву, пасіку, корчму, а також відвідати парк-музей скульптур “Історія Бессарабської землі”, парк пам’ятників колишнього СРСР.

Діяльність пілотного Громадського центру правосуддя в м. Татарбунари здійснюється в рамках проекту «Ефективний доступ до правосуддя в місцевих громадах», який виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя».


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

На Харківщині діти-сироти та батьки-вихователі потребують проєктів з неформальної освіти

Зміцнюємо голос громад Донеччини: спільна мета для відновлення

Комунальне підприємство ухиляється від обліку дерев: громадська організація подала до суду

Молодь Світловодська готує масштабний фест у місті

Команда Let`s do it Ukraine відвідала Південь в рамках проєкту з подолання наслідків повені

Гуманітарні місії на Півдні тривають: волонтери додатково роздадуть 1000 обідів “Добра кухня”