Громадські префекти обговорили з освітянами шляхи підвищення ефективності бюджетних процесів
12 лютого 2020 року Учбово-методичний центр захисту прав людини провів інформаційно-просвітницький захід «Шляхи підвищення ефективності бюджетних процесів в галузі освіти». Цього разу громадських ...
Додано:
Borys Kudar
12 лютого 2020 року Учбово-методичний центр захисту прав людини провів інформаційно-просвітницький захід «Шляхи підвищення ефективності бюджетних процесів в галузі освіти». Цього разу громадських активістів підтримали не лише Посольство США в Україні і чеська неурядова організація NESEHNUTI, а й Фонд розвитку міста Миколаєва.
Відкриваючи захід, експертка Фонду Тетяна Золотухіна зазначила: «Цей захід відбувається за підтримки кількох донорів в рамках реалізації великої програми, координатором якої є Фонд розвитку міста Миколаєва. Це – програма Громадської префектури. Ми є координаторами Громадської префектури у Миколаївській області. У нас є партнери в Херсонській області; зараз Громадські префектури створюються у Луганській і Дніпропетровській областях. В рамках діяльності Громадської префектури ми поставили собі за мету виховати серед громадськості професійне співтовариство, яке може з великою долею ентузіазму і професіоналізму робити управлінські висновки не гірше, ніж можновладці… Ми об’єднуємо людей, які бажають розбиратись в публічному управлінні, публічних фінансах, і в міру своїх можливостей давати рекомендації щоб підвищувати якість роботи управлінського персоналу надавачів управлінських послуг».
В заході взяли участь директори миколаївських шкіл, співробітники міського та обласного управлінь освіти, виконкому міської ради, батьки школярів і представники громадських організацій – загалом 30 учасників. Захід складався з трьох частин: після короткої прес-конференції відбулось обговорення у форматі «круглого столу» і тренінг з використання Єдиної системи відкритих бюджетів шкіл.
В якості експертів в заході взяли участь громадські префекти Ганна Кашуба, Борис Кудар і Вадим Мельников. Вони презентували аналітичне дослідження «Шляхи підвищення ефективності бюджетних процесів в галузі освіти». Крім основних доповідачів, на запрошення організаторів заходу до Миколаєва з Херсону прибули засновники і розробники онлайн платформи Open School in UA Андрій Жнивін і Юрій Антощук. Обидва – члени експертно-консультативного комітету з питань розвитку сфери освітніх інформаційних систем при Міністерстві цифрової трансформації України. Спеціальним доповідачем виступив на заході регіональний координатор взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Миколаївській області Вадим Жепало.
На початку заходу учасники громадської кампанії «За прозорі шкільні бюджети» розповіли про позитивні зрушення щодо забезпечення доступності фінансової інформації на веб-сайтах миколаївських шкіл. Якщо рік тому із 63 робочих веб-сайтів шкіл фінансові сторінки були лише на 44-х, то станом на 10.02.2020 цей показник збільшився до 62. На початку 2019 року лише 24 школи публікували в мережі Інтернет відносно якісні фінансові звіти. Сьогодні цей показник збільшився майже вдвічі: зараз таких шкіл 41. В серпні 2019 року Миколаїв став 14 містом в Україні, яке приєдналось до Єдиної системи відкритих бюджетів шкіл «Open School in UA». А в грудні минулого року під тиском громадськості Управління освіти Миколаївської міської ради і миколаївські школи з автономними бухгалтеріями почали оприлюднювати набори відкритих даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних».
З цього приводу директор Учбово-методичного центру захисту прав людини Борис Кудар зазначив: «Ми створили підґрунтя для подальшої роботи з моніторингу бюджетних і приватних коштів. Зокрема, влітку минулого року наші активісти долучились до коаліції «Громадська префектура», яку заснував Фонд розвитку міста Миколаєва. Використовуючи відкриті дані громадські префекти вже почали роботу з виявлення фактів неефективного використання коштів шкільними адміністраціями та ймовірних випадків подвійного фінансування одних і тих саме заходів з бюджету та за рахунок благодійних внесків батьків школярів. Ми ініціювали обговорення з усіма зацікавленими сторонами пропозицій, які в подальшому громадські префекти нададуть органам влади і місцевого самоврядування».
Соціальний проект «Моніторинг фінансів шкіл громадськими префектами» спрямований на виявлення фактів непрозорого використання бюджетних і благодійних коштів освітніми установами Миколаєва та на усунення корупційних ризиків шляхом розробки відповідних рекомендацій органам влади та місцевого самоврядування.
У Миколаєві впродовж останніх кількох років надзвичайно гостро стоїть проблема так званих «шкільних поборів». Питання непрозорого використання бюджетних і благодійних коштів шкільними адміністраціями неодноразово збурювало громаду і отримувало значний резонанс в медіа.
На сьогоднішній день громадські префекти вже провели аналіз прозорості використання бюджетних та благодійних коштів семи закладів освіти Миколаєва. Це загальноосвітні школи №№ 1, 11, 19, гімназія № 2, економічний ліцей № 2, морський ліцей та академія дитячої творчості. Ці установи є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та здійснюють ведення бухгалтерського обліку самостійно.
Громадські префекти перевірили відкриті дані, які містилися на офіційних веб-сайтах зазначених навчальних закладів, дані офіційного порталу оприлюднення інформації про публічні закупівлі України https://prozorro.gov.ua/ та Єдиного державного веб-порталу відкритих даних. Розробники аналітичного дослідження звернули увагу присутніх на відсутність дієвого контролю за витрачанням школами благодійних внесків.
Громадський префект – директор аналітико-правозахисного об’єднання «Викривач» Вадим Мельников зазначив: «Управління освіти саме почало публікувати дані на data.gov.ua і наказом від 27.11.2019 врегулювало, хто відповідає за розміщення наборів даних, які саме ці набори даних, в яких форматах вони повинні публікуватись. І це, безперечно є позитивним зрушенням. Однак, на Управління освіти покладено обов’язок контролювати використання у т.ч. і благодійних внесків. На жаль, не існує зараз дієвого механізму, як цей контроль Управлінням освіти здійснюється. Навчальний заклад просто складає акт, який потім передається до централізованої бухгалтерії, а централізована бухгалтерія просто відображає його у звіті. Жодної мови про те, щоб контролювати витрачання благодійних внесків не ведеться».
Особлива увага під час «круглого столу» приділялась питанню відповідальності посадових осіб за не оприлюднення фінансової інформації, передбаченої статтею 30 Закону України «Про освіту». Відповідно до ст. 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за неоприлюднення такої інформації у вигляді накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425 – 850 грн. та 384,20 грн. судовий збір). Також слід зазначити, що згідно із ст. 164-14 ст. 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення тягне за собою накладення штрафу від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (11 900 – 17 000 грн. та 384,20 грн. судовий збір). Протоколи за даним напрямом має право складати Держаудитслужба. Представники цього органу також були запрошені на захід, однак відмовились від участі в ньому: начальник відділу контролю у сфері освіти Олександр Гончаренко в телефонній розмові порекомендував громадським префектам звернутись до Департаменту фінансового контролю міської ради.
При цьому громадські префекти зазначили, що метою проекту є передусім підвищення прозорості шкільних бюджетів, а не притягнення винних осіб до відповідальності. Тому, після отримання та опрацювання усіх відповідей на запити доцільно надати рекомендації управлінню освіти Миколаївської міської ради щодо усунення виявлених недоліків. Про це, зокрема, розповіла громадський префект, голова ГО «Фонд ініціативного розвитку» Ганна Кашуба: «Наші попередні рекомендації: Забезпечити уніфіковану подачу фінансової звітності на сайтах навчальних закладів у повному обсязі та машино зчитувальних форматах; усунути (у разі підтвердження) подвійне фінансування однакових заходів за бюджетні кошти і за кошти благодійної допомоги; розглядати благодійні внески, як допоміжний, але не основний інструмент створення матеріально-технічної бази закладу».
Варто зазначити, що ініціативу громадських префектів підтримав Офіс Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Зокрема, регіональний координатор взаємодії з громадськістю Вади Жепало, коментуючи роботу Громадської префектури зазначив: «Перевірки будуть продовжуватись. Наприклад, за інформацією вознесенського громадського префекта ми склали протокол на Вознесенського міського голову. Зараз, правда, всі судді відмовляються розглядати цю справу і перекидають її один на одного… Але саме інформація від громадськості для нас є першджерелом для того, щоб ми організовували перевірки. Якщо є питання – будь ласка, звертайтеся. Ми завжди готові допомогти».
Наприкінці заходу проведено анкетування. Організатори запропонували учасникам «круглого столу» відповісти на два питання: (1) Які механізми, способи, методи контролю за використанням благодійних коштів в школах Ви можете запропонувати? (2) Як Ви ставитесь до уніфікації веб-сайтів закладів освіти? Відповідаючи на перше питання, переважна більшість учасників погодилась з пропозиціями громадських префектів. А щодо другого питання, то опитування виявило неоднозначне ставлення освітян до уніфікації веб-сайтів шкіл: директори шкіл вважають, що кожен заклад має право на унікальний дизайн веб-сайту, але при цьому спосіб подання фінансової звітності має бути уніфікованим.
Учбово-методичний центр захисту прав людини HRTC – недержавна, некомерційна, неприбуткова громадська організація, заснована в травні 2012 року. На сьогоднішній день Центр HRTC вже реалізував вісім соціальних проектів, спрямованих на підтримку суспільно-значущих ініціатив громадян. Заходи громадської кампанії «За прозорі шкільні бюджети» проводяться в рамках діяльності коаліції #ГромадськаПрефектура за підтримки Фонду розвитку міста Миколаєва за кошти NED (Вашингтон, США); відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні; незалежного соціально-екологічного руху NESEHNUTI в рамках Програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської республіки. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією NED, урядів США і Чеської республіки. Юридичний супровід проекту здійснює юридична фірма «Студіо Лєгалє».
Громадське партнерство «Громадська префектура» створено з ініціативи Фонду розвитку міста Миколаєва і має на меті сприяння підвищенню загального рівня прозорості, відкритості, ефективності муніципальних та адміністративних послуг виконавчих органів місцевого самоврядування, доброчесності та цілісності бюджетного процесу на місцевому рівні через запровадження постійно діючого громадського контролю. Проект реалізує ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» в рамках діяльності Миколаївської регіональної платформи реформ (МРПР) за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.
Джерело: http://hr-advocacy.mk.ua/2020/02/18/prefect-200212/