Доброчесність запровадження програмно-цільового методу допоможе ефективності місцевих фінансів

Саме в цьому нещодавно у «КМЦ. Херсон» переконали експерти громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» 53 представників 6-ти об’єднаних територіальних громад (далі ОТГ) та 6-ти міст ...

Додано:
frgn

IMG_20170627_095150-300x225
Доброчесність запровадження програмно-цільового методу допоможе ефективності місцевих фінансів

Саме в цьому нещодавно у «КМЦ. Херсон» переконали експерти громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» 53 представників 6-ти об’єднаних територіальних громад (далі ОТГ) та 6-ти міст обласного значення Херсонщини, Миколаївщини та Дніпровщини, що стали учасниками другої серії навчань з дводенних тренінгів для посадових осіб місцевого самоврядуванні та громадськості в рамках проекту з оздоровлення місцевих фінансів у місцевих громадах півдня і сходу України.

Фото-звіт

Тренер — фінансовий експерт ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Тетяна Золотухіна розповіла присутнім «людською мовою» про сутність програмно-цільового методу бюджетного планування та умови при яких його застосування зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Для розуміння теми учасники семінару розглядали конкретні приклади, закріплювали матеріал під час практичної частини навчання.

«..Відкритість і прозорість є важливою умовою для досягнення витрачання публічних коштів місцевих громад . А ПЦМ – це метод, що відкриває усім бажаючим ціну товарів, робіт і послуг, які закупаються за кошти громади бюджетні гроші. Такой информации в нашей бюджетной документации раніш не було. Метод побудований таким чином, щоб кожен платник податків знав, скільки йому коштує закупівля однієї тонни піску для посипання доріг; вартість капітального ремонту одного квадратного метру криши; вартість кранірования однієї дерева та ін. При ПЦМ ціна робіт та послуг надана в обов’язковому порядку.

ПЦМ з 2017 року є обов’язковим для місцевих бюджетів, що мають прямі бюджетні відносини з державним бюджетом. Це міста обласного значення, обласні бюджети, бюджети об’єднаних громад », – розповів експерт ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» .

Також важливими умовами є доброчесне виконання органами місцевого самоврядування вимог законодавства щодо:

– Якості документів (бюджетних запитів, паспортів бюджетних програм, звітів про виконання паспортів бюджетних програм),

– Достовірності та строків оприлюднення згаданих документів і можливостей впливу мешканців на місцевий бюджетний процес

« За рецептом – значить смачно.. А допомогти дотриматись рецептів, долав безкарність порушень чинного законодавства посадовими особами органів місцевого самоврядування допоможуть депутаті і громадськість, що опанувала запропоновані на нашому навчанні можливості методик антикорупційної громадської експертизи та громадського аудиту при діагностуванні та лікуванні згаданих «хвороб» при партнерстві з органами місцевого самоврядування, місцевих адміністрацій, Державної аудиторської служби та органів прокуратури Антикорупційної агенції тощо.» – переконувала на примерах кращих практик експерт.

З одного боку навчання проведено для представників фінансових органів та головного розпорядників бюджетних котів місцевих громад – це департаменти, управління, освіти охорони здорв’я місцевіх громад. Адже, саме вони призначають ціну товару, що купується. Аналогічний семінар був проведений в Херсоні і для депутатів, громадських активістів зазначених областей, щоб залучити їх до доброчесного запровадження ПЦМ доброчесності цього процесу.

Які ж проблеми виникли у розпорядників коштів при впровадженні ПЦМ?

За словами Тетяни Золотухіной, найбільше постраждали об’єднаних територіальні громади, які не проходили попереднього навчання, у них немає ні фахівців, ні програмного, ні матеріального забезпечення для впровадження ПЦМ.

«Навчання програмно-цільовим методом повинно було інтенсивним способом проходити протягом 2014-2016 років. Роблячи діагностику підготовки за цим методом головних розпорядників бюджетних коштів за різними місцевим бюджетам, ми виявили, що ніяких навчань до цього моменту люди не проходили.

У кращому випадку навчання проходили головне фінансове управління міськрад, але повинна бути підготовка на рівні самого нижнього клерка. Адже казначейство без оформлення відповідних документів вже не пропускає фінансування. Є такий елемент в ПЦМ – паспорт бюджетної програми, і скласти його без теоретичної підготовки вкрай складно », – зазначила пані Тетяна.

У традиційному постатейному бюджетуванні нашим представникам департаментів і управлінь рівних немає. Але тепер при ПЦМ бюджет складається виходячи від результату, який запланований на звітний період. Щоб визначити це, потрібні вихідні дані, яких ні в об’єднаних громадах, ні в містах обласного значення немає.

«Припустимо, щоб визначити, скільки нам потрібно коштів для косіння газонів, утримання зелених насаджень, потрібно хоча б знати кількість зелених зон і мати їхні паспорти, яких немає. Щоб визначити зміст якогось комунального майна, потрібно мати реєстр цього комунального майна. Де справа стосується делегованих повноважень, проблем з впровадженням ПЦМ практично немає.

Це утворення, соціальна сфера, медицина. Ми знаємо, скільки у нас ліжкомісць, лікарів, ми знаємо штатний розклад, ми знаємо, скільки енергоносіїв треба на утримання однієї лікарні і т.д. Але ось в сфері житлово-комунального господарства немає ніяких вихідних даних ні в об’єднаних громадах, ні в містах обласного значення», – пояснила експерт ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва».

А ПЦМ на увазі відповідальність головних розпорядників бюджетних коштів за достовірність даних, які вони вносять в документи. Відповідальність найсерйозніша – по кримінальній Кодексу недостовірні дані можуть спричинити за собою позбавлення волі до 5 років.

Тому особливий акцент організаторами навчання зроблено, що дотримання органами місцевого самоврядування вимог діючого законодавства по  ПЦМ зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Саме на це спрямована законна система триєдиного контролю: (1) Внутрішнього, з боку підрозділів виконавчих органів місцевих рад; (2) громадського аудиту ; (3) зовнішнього з боку органів державної аудиторської служби і інших фіскальних органів.

Діючим законодавством України чітко визначено види бюджетного правопорушення та відповідне адміністративно та кримінальна відповідальність посадових осіб місцевого самоврядування. А саме:

Згідно Ст. 116 Бюджетного кодексу України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, (далі 40 пунктів).

А Стаття 164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) ввжає, що включення недостовірних даних до бюджетних запитів…. — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А при повторенні — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Також Кримінальним кодексом України передбачена і кримінальна відповідальність  за бюджетні правопорушення:

Стаття 210. «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням».

Стаття 211. «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону» тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням воді на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий строк або без такого.

З огляду на це, актуальним для безпеки посадових осіб місцевого самоврядування та в інтересах членів місцевих громад є здійсненя громадській аудит місцевих фінансів та навчання, що здійснює громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети» в рамках річного проекту ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» .

Справжнє задоволення від навчання отримали представники громад Херсонщини, (5 місцевих громад. А саме: 3 ОТГ – Кочубєївська, Присиваська, Великокопанівська та 2 міста Херсон, Каховка), Дніпровщини (7 місцевих громад . А саме: 3 ОТГ  – Томаківська, Могилівська, Гречаноподівська та 4 міста – Дніпро, Жовті води, Нікополь і Вільногірськ) та Миколаївщини (2 ОТГ- Воскресенське і Баштанське). Враження учасників :

Левіна Любов Василівна, начальник відділу освіти міста Жовті води Дніпропетровської області:

«Я вдячна долі за те, що я потрапила на цей семінар, тому що тема« ПЦМ як ефективне використання бюджетних грошей »дуже важлива в зв’язку з тим, що у нас зараз економіка на дуже низькому рівні. Мені дуже приємно, що саме громадські організації зайнялися цим питанням. І я дуже в великому захваті від вас, Тетяна, тому що ви як представник громадської організації, котра дилетант в цьому питанні. Я почерпнула дуже багато корисної інформації для себе».

Шмігель Анжела Володимирівна, начальник фінансового управління міста Жовті води Дніпропетровської області:

«Ми тільки на початку шляху, і такі семінари дуже важливі для розуміння ПЦМ. Якісь нюанси ми вже чули, якісь уже знаємо, але повторення мати навчання, і кожен раз є щось нове. І я вважаю, що наш тренінг проведено дійсно на дуже високому рівні. Дуже приємно було спілкуватися, і серйозний матеріал нам надано. Велике спасибі”.

Раніш подібні враження були у випускників першої серії навчань проекту з  Миколаївської (м. Миколаєва, м Вознесенськ та ОТГ Баштанка і Мостове) та Одеської області (м. Одеса, м Ізмаїл, Подольськ , ОТГ Біляєвка).. Докладніше.

Найближче навчання представників ОТГ та міст обласного знначення неокупованої частини Луганської області відбудеться для:

  • Посадових осіб органів місцевого самоврядування — 17-28 липня 2017 р
  • Представників місцевих громадських груп і депутатів – 19-20 липня  2017 р.

Місце проведення: Конфернц-зал готелю «Дежавю» (вул. Новікова), буд 11, м. Севродонецьк )

По результатам навчання представники пілотних місцевих громад спланують адекватні спільні кроки оздоровлення фінансів своєї громади та протягом 17-18 року отримають відповідну консультативну підтримку від експертів громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети

Кількість учасників обмежена. При надходженні анкет, що перевищує можливості проекту пріоритет по даті надходження.

Чекаємо анкети– заявки на Школу до 17-00 12 липня  2017 р.

E-mail: [email protected]  та [email protected]

Довідки: Тел (0512) 47-38-79, тел (095) 242-51-24. 

Прес-служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» за матеріалами херсонської ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень» 

___________________________________________________________________________Навчання було організовано ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень»в рамках проекту «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-ти областях півдня і сходу України», якій реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» в рамках діяльності Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Посольства Великої Британії в Україні» та медіа підтримки ГО «Кризовий медіа-центр».

Мета проекту: Запровадити в бюджетний процес 20 пілотних громад із 5-ти областей півдня і сходу України принципи демократичного розвитку шляхом моніторингу доброчесності впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ), ефективності витрачання коштів місцевих громад та навчальної, коуч — підтримки партнерських проектів з підвищення ефективності і доброчесності бюджетів пілотних громад, що поєднують дії органів публічної влади та громадські ініціативи.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

У ліцеї на Сумщині з’явилася нова система вентиляції, що забезпечує комфортні умови для навчання

В Україні представили унікальний посібник для молодіжних центрів

Козелецька громада пише стратегію розвитку за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»

Планування розвитку територіальної громади

У Чорнобаївській громаді на Херсонщині буде реалізовано 4 проєкти, запропоновані мешканцями

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи