Актуальні моделі фінансування місцевих друкованих медіа для України – дослідження експерта спільного проєкту ЄС та Ради Європи

Фінансовий стан багатьох місцевих друкованих медіа в Україні у скруті, тому постала необхідність дослідити досвід інших європейських країн та стандарти Ради Європи щодо державної підтримки таких ...

Додано:
oksana

05112021 print media ua
Актуальні моделі фінансування місцевих друкованих медіа для України – дослідження експерта спільного проєкту ЄС та Ради Європи

Фінансовий стан багатьох місцевих друкованих медіа в Україні у скруті, тому постала необхідність дослідити досвід інших європейських країн та стандарти Ради Європи щодо державної підтримки таких видів медіа.

Маріус Драгомір, консультант  Спільного проєкту Європейського Союзу та Ради Європи «ЄС та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні», у своєму звіті «Державна фінансова підтримка місцевих друкованих медіа: стандарти Ради Європи та європейські практики», опублікованому наприкінці жовтня 2021 р., дійшов висновку, що серед чотирьох основних типів моделей фінансування місцевих друкованих медіа, що існують в Європі (прямі субсидії, податкові переваги, державна реклама, механізми підтримки на основі проєктів), два найбільш актуальних для України – це механізм підтримки на основі проєктів і фонд прямих державних субсидій.

Механізм підтримки на основі проєктів – фінансування, яке покриває конкретні потреби друкованих медіа, наприклад, навчання та розвиток навичок, модернізація технологій або обладнання, процеси реструктуризації. Ця система була б доцільнішою, оскільки вона також вимагала б участі медіа, заохочуючи їх розробляти свої власні операційні та бізнес-моделі, що могли б забезпечувати як їхню фінансову стійкість, так і редакційну незалежність. Такий досвід мають, наприклад, Нідерланди та Бельгія.

«В українському контексті така схема фінансування повинна забезпечуватись шляхом достатнього фінансування для покриття потреб усіх місцевих друкованих медіа, що пропонують якісний контент. Фонд повинен бути розрахований на більш тривалий період, щоб забезпечити передбачуваність і дозволити медіа здійснювати планування на більш тривалий термін», – пояснює Маріус Драгомір у своєму звіті.

Як альтернатива, система державних субсидій у вигляді фонду підтримки медіа могла б допомогти місцевим друкованим медіа в Україні підвищити стійкість і виробляти якісний контент для місцевої аудиторії.

«Щоб така система працювала, вона має бути розроблена таким чином, щоб пропонувати як базову фінансову підтримку всім місцевим друкованим медіа, так і більші фінансові гранти для медіа, які пропонують або прагнуть пропонувати високоякісний контент або які доводять, що мають чітке бачення того, як поліпшити свою діяльність», – зазначає Маріус Драгомір у звіті.

Прямі субсидії в секторі друкованих медіа є відносно рідкісними в Європі. Проте така модель функціонує в Австрії, Фінляндії, Франції та Швеції.

Третім варіантом можна передбачити деякі гібридні форми державної підтримки, які можуть містити поєднання фонду державних субсидій та проєктної моделі або встановлення податкових пільг для медіа. Якщо фінансування допоможе медіа підвищити свою фінансову стійкість, з часом модель субсидування може поступово припинитись.

Експерт зазначає, що незалежно від того, яка форма державної фінансової допомоги реалізується, життєво важливо, щоб медіа залишались незалежними. На цьому наголошує і Рада Європи у свої рекомендаціях. Отже, державна фінансова підтримка повинна ґрунтуватися на кількох ключових принципах: прозорість; схеми фінансування повинні розроблятися на основі чітких критеріїв, відповідати економічним, соціокультурним і демократичним потребам; схеми державного фінансування медіа повинні розроблятися як додатковий і коригувальний захід, а не як переважна модель фінансування.

Якісні та незалежні місцеві медіа є запорукою захисту національного інформаційного простору, розвитку медіаграмотності, задоволення інформаційних і культурних потреб місцевих громад, розвитку ідеологічної багатоманітності у висвітленні як загальнодержавних процесів, так і життєдіяльності місцевих громад тощо.

Нагадаємо, що в Україні впродовж останніх років сектор друкованих медіа було реформовано. Закон “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” 2015 року створив основу для приватизації місцевої преси – процесу, який було розпочато в січні 2016 року. Як наслідок, загалом реформовано 615 видань, що складає близько 96 % від загальної кількості державних та комунальних ЗМІ, що реально виходили на кінець 2018 року. 

Ознайомитись зі звітом експерта Ради Європи Маріуса Драгоміра «Державна фінансова підтримка місцевих друкованих медіа: стандарти Ради Європи та європейські практики» можна за посиланням.

Довідкова інформація: Проєкт «Європейський Союз та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні» має на меті зміцнити роль медіа, їхню свободу та безпеку.

Слідкуйте за новинами проєкту на Facebook https://www.facebook.com/CoEUPSIS/


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Програма "Рятуємо разом": допоможи родинам з Херсонщини

Безоплатна допомога людям, які пережили сексуальне насильство, від благодійного фонду «Сильні»

Чи існують ризики усунення “незручних” мерів через законодавчі зміни: думка експертів

Як отримати компенсацію за зруйноване/пошкоджене житло під час воєнних дій?

МОН: Онлайн-платформа для науковців, підприємців та інноваторів запускає бізнесовий супровід внутрішньо переміщених осіб

У Запоріжжі запрацювала гаряча лінія для постраждалих від війни в Україні