12 рекомендацій щодо дотримання прав людини під час перетину кордонів і лінії розмежування

Аналітичний центр “Європа без бар’єрів” оприлюднив аналітичну записку “Права людини на кордоні”, присвячену проблематиці перетину кордону України та адміністративної межі/лінії розмежування з ...

imre-tomosvari-FbhuN53_330-unsplash
12 рекомендацій щодо дотримання прав людини під час перетину кордонів і лінії розмежування

Аналітичний центр “Європа без бар’єрів” оприлюднив аналітичну записку “Права людини на кордоні”, присвячену проблематиці перетину кордону України та адміністративної межі/лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями України.

Згідно з зібраним і проаналізованим матеріалом, громадяни України на кордонах ЄС стикаються з такими порушеннями як необґрунтовані відмови у в’їзді, ненадання інформації про причини поглибленого контролю та відмов, дискримінуюче або таке, що принижує людську гідність ставлення з боку представників органів контролю. Зокрема, громадський моніторинг зафіксував поширеність грубого звертання на “ти” до українців з боку польських прикордонників.

Іноземці на кордонах України можуть стикатися з необґрунтованими відмовами у в’їзді, неналежними умовами утримання в транзитних зонах аеропортів, та відсутністю доступу до процедури отримання захисту на кордоні під час в’їзду.

Також на кордонах України з порушенням своїх прав стикаються самі громадяни України, переважно через інфраструктурні проблеми з облаштуванням кордону та неналежну інформаційну політику з боку влади.

Громадяни України на адміністративній межі з Кримом/лінії розмежування з ОРДЛО стикаються з найсерйознішими викликами. Зокрема, очікування в багатодинних чергах становить пряму загрозу для життя для людей похилого віку, які до пандемії становили переважну більшість мандрівників.

Після початку пандемії окупаційна влада продовжила суттєво обмежувати рух через КПВВ з Кримом та ОРДЛО, що зараз є основним джерелом порушення прав мандрівників. Однак зафіксовано і проблеми з українського боку, зокрема, проблеми з використанням додатка “Вдома”, відсутність місць для медичної обсервації в Луганській області, та проблеми з перевезенням коштів у разі зняття пенсій одразу за кілька місяців.

У зв’язку з цим пропонуємо такі рекомендації:

Офісу омбудсмана, неурядовим і міжнародним організаціям

1. Провести моніторинг дотримання прав громадян України/громадян третіх країн під час в’їзду до країн Європейського Союзу та Шенгенської зони (поза контекстом притулку)

Міністерству закордонних справ України

2. Поінформувати країни-члени ЄС про необхідність включення до переліку підтверджень наявності коштів банківських карток і додатків з огляду на все більше поширення безготівкових розрахунків

3. Ініціювати консультації з польською стороною щодо необхідності усунути грубе поводження співробітників Прикордонної варти Польщі на кордонах з Україною

Державній прикордонній службі України

4. Спільно з Державною міграційною службою розробити дієвий механізм захисту від повернення шукачів притулку у разі відмови у в’їзді

5. Спільно з відповідними аеропортами забезпечити належні умови утримання іноземців у транзитних зонах.

6. Запровадити на наземному кордоні з ЄС електронну чергу та створити доступні сервісні зони для мандрівників

Адміністрації КПВВ у Луганській та Донецькій областях:

7. Забезпечити належний стан модульного приміщення та стабільне підключення до інтернету на КПВВ «Станиця Луганська»

8. Забезпечити прискорення процесу безкоштовного тестування на COVID-19

9. Запровадити електронну чергу для швидкого проходження тестування на COVID-19

Державній прикордонній службі України:

10. Забезпечити можливість проходити медичну обсервацію людям, які не мають можливості встановити застосунок «Вдома», відповідно до Постанови КМУ №1236 від 09.12.20

Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України

11. Внести зміни до Наказу № 52 від 14.07.2020 року «Про затвердження переліку і обсягів обмежених або заборонених до переміщення через лінію розмежування та до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів», зокрема зазначивши, які документи потрібно надати для визначення законності походження грошових коштів понад 50 тисяч гривень та не обмежувати в такому разі можливість їх переміщення

Державній фіскальній службі України

12. Не обмежувати переміщення через лінію розмежування коштів, отриманих особами в якості соціальних та пенсійних виплат

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту «Підтримка діяльності УНП ФГС СхП у 2021-2023 рр.», який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю авторів і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу чи Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Вишнівецька громада на Тернопільщині отримала цифровий рентген-комплекс від Програми USAID DOBRE

У Києві презентовано напрацювання проекту із залучення жителів до процесів відновлення в громадах

Громади звертаються до держави з закликом переглянути механізм фінансування соціальних послуг для дітей та сімей

Стартувала Школа InConnect CAMP для підприємців та провайдерів профтехосвіти

Безплатний онлайн-курс «Мова меморіалів»

У Львові пройшов всеукраїнський турнір з фінансової грамотності