Підстави для звільнення від сплати судового збору ВПО і жителів тимчасово окупованих територій

Сплата судового збору при поданні заяви/позову до суду може розглядатися як обмеження права доступу до правосуддя, якщо це накладає надмірний тягар на заявника/позивача. Внаслідок збройного конфлікту ...

Додано:
HrytsenkoNatalie

Title copy

HrytsenkoNatalie

Сплата судового збору при поданні заяви/позову до суду може розглядатися як обмеження права доступу до правосуддя, якщо це накладає надмірний тягар на заявника/позивача. Внаслідок збройного конфлікту окремі групи ВПО і жителів тимчасово окупованих територій знаходяться у скрутному майновому стані, у зв’язку з вимушеним переїздом, пошуком нової роботи, низькими соціальними виплатами, а також іншими факторами. В окремих категоріях справ ці особи не були б змушені звертатись до суду і сплачувати судовий збір, якщо б не збройний конфлікт. Ці питання порушуються в моніторинговому звіті “Дотримання права на доступ до правосуддя внутрішньо переміщених осіб та жителів тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей” авторства Наталії Гриценко та Світлани Пантюхіної.

ВПО і жителі тимчасово окупованих територій сплачують судовий збір при зверненні до суду для захисту своїх прав в такому ж порядку, як і решта громадян України, за винятком обставин, визначених Законом України “Про судовий збір”:

1. Ч. 2 ст. 3 встановлено перелік заяв/позовів, за подання яких судовий збір не справляється.

2. Ч. 1 ст. 5 визначає категорії осіб, які звільняються від сплати судового збору. Так, п. 21 ч. 1 ст. 5 звільняє від сплати судового збору заявників “у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України […] що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України…”. Однак під час звернення за встановленням фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території спостерігається неоднакове правозастосування і тлумачення пункту цієї статті. Після низки ухвал Верховного Суду в таких справах, в листопаді 2019 року колегія суддів винесла Постанову у справі № 243/12928/18, визначивши, що заявники мають пільги за цією нормою при наявності причинно-наслідкового зв`язку, серед іншого, між збройним конфліктом та вимушеним переселенням (тому за наявності довідки ВПО заявникам слід додавати її до заяви).

3. Враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України “Про судовий збір”, якщо:

  • розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача – фізичної особи за попередній календарний рік;
  • позивачами є військовослужбовці, члени малозабезпеченої чи багатодітної сім’ї та ін.;
  • предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров’ю.

При подачі до суду однієї з таких заяв/позовів і наявності вищезгаданих обставин ВПО та жителям тимчасово окупованих територій слід посилатися на відповідну частину статті Закону України “Про судовий збір”, як на підставу для звільнення від сплати судового збору, його зменшення, відстрочення або розстрочення. Наявність такої підстави має супроводжуватися відповідними документами. Доказами неможливості сплати судового збору, серед іншого, можуть бути: довідка про взяття на облік ВПО; виписка з банківського рахунку про відсутність грошей на рахунку; довідка з ДФС про доходи (їх відсутність); довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (про те, що особа не отримує пасивний дохід); довідка про розмір пенсії; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (про те, що особа не є фізичною особою-підприємцем або учасником/керівником юридичної особи) тощо.

Моніторингова діяльність проводилась в рамках менторської програми для українських правозахисників за фінансової підтримки ОБСЄ/БДІПЛ. Погляди та інформація, викладені у цьому звіті, можуть не відображати політику і позицію БДІПЛ.


Тематика публікації:           

Останні публікації цього розділу:

Підводні камені модерації онлайн-заходів

Як протидіяти фейкам: три поради на щодень

Посібник Ради Європи «Демократичне врядування в школах»

Щодо спрямування коштів на організацію онлайн-навчання для закладів загальної середньої освіти

Проект Закону України «Про освіту дорослих». Що він НЕ ДАЄ закладам післядипломної педагогічної освіти?

Активізм 2020: Моніторингова доповідь щодо переслідувань активістів і правозахисників