Криза дорівнює можливості. Або як соцпідприємництво вирішує соціальні та економічні проблеми

21 лютого Громадський Простір завітав на міжнародну конференцію Українського форуму благодійників #SocialBusinessInUA, що зібрала аж 400 учасників, понад 60 експертів та представників з 9 країн. Тема ...

Слайдер ГП(21)

Громадський Простір

21 лютого Громадський Простір завітав на міжнародну конференцію Українського форуму благодійників #SocialBusinessInUA, що зібрала аж 400 учасників, понад 60 експертів та представників з 9 країн. Тема соціального підприємництва дійсно стає все більше трендовою для громадського активу. Тож ділимось з вами усім почутим та побаченим.

52793084_10157036669349294_5649537210211368960_o

#SocialBusinessInUA є підсумковим заходом річного циклу проекту УФБ. Протягом 2018 року відшуковувались найкращі ідеї для вирішення соціальних проблем, відібрані команди навчали розробляти бізнес-проекти, презентація яких — з-поміж іншого — відбулась на конференції. Розповімо і про переможців.

 

53008451_10157036670399294_5293480723406127104_o

“За 2018 рік ми провели 12 фокус груп і в результаті створили так званий “банк проблем” та “банк ідей” на їхнє вирішення. Крім того, ми організували 4 хакатони у Києві, Львові, Запоріжжі та Одесі. І в підсумку було згенеровано 77 ідей соціальних підприємств. 9 кращих з них були відібрані на акселератор соціального підприємництва. Фінальні пітчі (результати цього акселератора) учасники дізналися по завершенню конференції”, —  розповіла Поліна Нюхіна, директорка Українського форуму благодійників.

Такого масштабу захід про розвиток соціального підприємництва — відбувся в Україні вперше. Відтепер #SocialBusinessInUA є важливим місцем зустрічі соціальних підприємців, інвесторів та експертів.

 

ЄС підтримує

Конференцію організовано в рамках проекту “Соціальне підприємництво – досягнення соціальних змін за ініціативою знизу”, який фінансується ЄС.

Тож на розвиток малого та середнього підприємництва в Україні Євросоюз надасть 150 млн євро. Кошти підуть на поліпшення бізнес-клімату, введення європейських стандартів та підвищення конкурентної спроможності українських товарів на ринках ЄС. Частина піде на розвиток підприємницької освіти, в тому числі створення бізнес-шкіл. Зокрема, цьогоріч в Одесі уже вдруге відбудеться Літня школа бізнес-навичок Social Entrepreneurship Camp. Школу-табір для молодих соціальних підприємців організовує Impact Hub Odessa в межах проекту “Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу”.

52476588_10157036669829294_4133309730615459840_o

“Ми бачимо старання Уряду в проведенні реформ. Тому ми маємо підтримувати це та сприяти створенню робочих місць в Україні”, —  такими словами відкрив захід Голова Представництва ЄС в Україні Хюг Мінгареллі.

Хюг Мінгареллі наголошує, що одне з головних завдань —  зробити все можливе для підвищення економічного зростання в Україні:

“Україна – багата країна з переважною більшістю населення, що живе у бідності. Тож ми повинні зосередитися на цьому. І тут соціальне підприємництво може відігравати важливу роль… Крім того, соціальна економіка в багатьох країнах є рушійною силою інновацій,” —  говорить Голова Представництва ЄС.

52501601_10157036670664294_6619352215901437952_o

І додає, що в Україні за останні 2 роки було ініційовано велику кількість так званих bottom-up проектів, як відповідь на конфлікт на Сході України. Тож цей проект  зокрема спрямований на підтримку ветеранів АТО та інших людей зі складними життєвими ситуаціями.

“Ми вважаємо, що наші українські партнери повинні мати стратегічний підхід. Тобто створити необхідні правові рамки та інфраструктуру підтримки для сприяння розвитку соціального підприємництва. Що це означає? Це означає відповідний закон та регулювання… і для цього нам потрібно розвивати діалог з владою, щоб гарантувати відсутність будь-яких юридичних перешкод для розвитку вашого бізнесу,”—  коментує Хюг Мінгареллі.

Посол запевнив, що українці можуть розраховувавати на підтримку ЄС політично та фінансово

 

Бізнес-проекти та переможці

За рік роботи проекту “Соціальне підприємництво —  досягнення соціальних змін за ініціативою знизу” УФБ вдалося зібрати найпотужніші ідеї, які вже у вигляді бізнес-проектів було презентовано в рамках конференції на Pitch Night.

52596082_10157036671719294_7351513031697760256_o

Власне під час Pitch Night SELab Accelerator було озвучено 5 переможців, які поїдуть до Литви та Латвії для обміну досвідом:

  • Klein (перша у Рівному логопедична студія європейського рівня),
  • Simka (мережа віддалених контакт-центрів, орієнтована на працевлаштування людей з інвалідністю),
  • Re:ban (крафтові аксесуари з використаної банерної тканини),
  • “Кранчі з любов’ю” (навчання пекарської справи та працевлаштування людей із фізичними та ментальними порушеннями),
  • Світи (мережа інклюзивних кав’ярень)

Подія  стала святом для соціальних підприємців. Разом з тим, це і виклик. Ділиться враженнями організаторка та директорка УФБ Поліна Нюхіна:

52914669_10157036671499294_366174639480635392_o

“Конференція є головним заходом першого року нашого міжнародного партнерського проекту “Соціальне підприємництво – досягнення соціальних змін за ініціативою знизу”. Власне мені здається в цьому і полягає головний виклик, адже проект є не лише міжнародним, а ще й партнерським. Ще один виклик, і це навіть більше наше щастя, це те, що ми маємо дуже великий попит на цей проект. І звичайно ми намагаємося його задовільнити”.

 

Як це було?

Конференція відзначилась своїм мультиформатом, де були інтерактивні зони, дискусії, навчання, pitch night, фотосесії, неформальне спілкування.

53161777_10157036670024294_8307214895112257536_o

Про соціальне підприємництво говорили та дискутували у п’яти найбільш важливих вимірах:

Від візії до запуску. Інструментарій соціального підприємця. Досвід практиків. Екосистема. Майбутнє галузі.

Владислава Грінчук викладає соціальне підприємництво студентам КНУ імені Тараса Шевченка. Під час одного з дискусійних майданчиків конференції розповідала про бізнес-освіту в університетах та ділилась розумінням, як підготувати соціального підприємця:

“Соціальне підприємництво — це вирішення соціальної проблеми бізнес-інструментами. Тобто ви маєте добре розумітися на бізнесі, але перш за все ви маєте чітко розуміти природу соціальної проблеми і те, як її вирішувати. Ось це, мабуть, найбільша відповідальність, бо дорога до пекла вкладена актами хаотичного добра. Тож системне вивчення, розуміння соціальної проблеми і шляхів її подолання – це одна з найперших відповідальностей соціального підприємництва. Бо на сьогодні соцпідприємництво — це ще й до того дуже потужний піар-інструмент. Тому що зміст діяльності соціального підприємства формує і змінює ставлення, соціальні стереотипи щодо проблем, яких він торкається. Наприклад, люди з ментальною інвалідністю — це люди, які нічого не можуть, нічого не вміють. Але “бац” —  і з’являються пекарні, де саме ці люди справляються з роботою набагато краще, ніж усі інші. Ви можете вивчити карту Києва за два тижні —  і потім не користуватися GPS? А працівники цієї пекарні можуть”.

 

Учасники та учасниці. Хто вони та чим живуть?

#SocialBusinessInUA — це платформа для зустрічі професіоналів, поштовху до дії, пошуку нових ідей, народження інновацій та розвитку партнерства.

Захід виявився дійсно насиченим цікавими дискусіями, людьми та ідеями. Учасники конференції поділились своїми враженнями з Громадським Простором.

52890305_10157036669364294_8479953149702963200_o

Валентин Десятник, голова ГО “Свіжа кров”, соціальний підприємець та інвестор:

“Така конференція абсолютно на часі. Соціальне підприємництво — це загальносвітовий тренд. І Україна в цьому плані, можливо, в одній з небагатьох сфер, де ми є одними із “законодавців моди”. Тому криза = можливості. У нас зараз дуже багато ідей. Нам потрібно більше спілкуватися між собою, більше обмінюватися досвідом і не наступати на граблі тих людей, які вже пройшли досить хороший шлях”.

Аліна Бочарнікова, тренерка та консультантка із соціального підприємництва:

“Надзвичайно важливо відвідувати конференцію такого типу. Чи знали ви, що таке соціальне підприємництво до сьогодні? Наприклад, соціальне підприємництво може мати громадська організація. Це означає, що вона може продавати свої соціальні послуги та сервіси. А ще – тут розповідають про соціальний вплив, про його вимір, про те, як будувати фінансову модель. Всі ті питання, які важливі соціальним підприємцям, аби відкритися”.

Владислава Грінчук, асистентка кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки КНУ імені Тараса Шевченка:

“Це дуже потужна за контентом і нетворкінгом подія. Велика кількість людей, соціальних підприємців, з різними поглядами зібрались в одному місці. На сесії, яку я модерувала, взагалі ми стали свідками, коли експерт експертував експерта..”

Слава Світова, письменниця, співзасновниця соціального проекту Creative Woman Space (креативний простір для жінок у Києві):

“Сьогодні я прийшла сюди, як соціальний підприємець, тому що нашому проекту уже 10 місяців. Я прийшла знайомитись. З тими, хто новачок, і з тими, хто уже, можна сказати, гігант у цій сфері.. Все дуже цікаво, атмосфера драйвова”.

 

Що буде?

Організатори повідомили про те, що планується на 2019 рік. А це — знову 12 гаражів ідей, тобто фокус-груп, на яких буде розібрано проблеми, які є, та згенеровано ідеї, які можуть їх вирішити. Дати та місця проведення можна буде подивитись на спеціалізованому порталі з соціального підприємництва (socialbusiness.in.ua). Після цього плануються 4 хакатони в містах: Харків, Вінниця, Дніпро та Івано-Франківськ. І відповідно — найкращі ідеї будуть запрошені на акселератор SELab 2.

52956278_10157036671224294_8006573029842747392_o

Тому стежте за новинами на сайті та точно на Громадському Просторі. Долучайтесь до активностей, якщо відчуваєте в собі бажання та наснагу допомагати людям та разом з тим покращувати бізнес клімат України. Діліться своїми ідеями, які можуть вирішити соціальні проблеми. Та впроваджуйте соціальні зміни!

Організатори міжнародної конференції #SocialBusinessInUA: Український форум благодійників, SILab Ukraine, Креативний простір “Часопис”, CIVITTA


Тематика публікації:                    

Останні публікації цього розділу:

Відкрито House of Europe — дім, сповнений можливостями

Андрій Тужиков: громсектору потрібні зрозумілі моделі комунікації себе для громади

Коаліція по-тернопільськи або як впливати на владу без протестів

Інтервізії, ретрити, кейс-конференції: як уникати вигорання — радить Софіко Табагхуа

Сила в людях: 3 історії громадських організацій, що змінюють Київ

Молодіжний центр Волині: країні потрібні здорові, хороші середовища, які творять соціальні зміни