20 “теплих” принципів творення змін. “Тепле Місто” (Івано-Франківськ)

Говорити про успішні українські кейси, щось, що дає нам позитив, віру в наші сили, нашу інноваційність, бо можемо (!), попри те, що країна у війні, реформи на півдорозі, трендово, читай дуже ...

13260292_1723749831216581_4732226232640935810_n

Громадський Простір

Говорити про успішні українські кейси, щось, що дає нам позитив, віру в наші сили, нашу інноваційність, бо можемо (!), попри те, що країна у війні, реформи на півдорозі, трендово, читай дуже потрібно. Якщо говорити про міжсекторну успішну дію останніх років – це, в першу чергу, показовий кейс «Тепле Місто», який довів свою реальність та унікальність.


Незабаром у Києві відкриється Urban Space 500, співвласниками якого стануть 500 соціальних інвесторів-киян, які безповоротно вкладуть у проект по 1000 дол. США. Це перший заклад за соціальною франшизою громадського ресторану в Івано-Франківську Urban Space 100.  За два роки фізична платформа Теплого Міста - Urban Space 100 -підтримала 38 проектів на суму 594 820,00 гривень та організувала майже 500 подій. Уже отримано понад 200 запитів з інших міст на реплікування  моделі.  Заклад функціонуватиме на засадах соціального підприємництва. Як і в Urban Space 100, 80% його прибутку спрямовуватиметься на фінансування соціальних проектів для розвитку міста – Києва. Функціонування Urban Space 500 гарантуватиме управлінська модель, яка поєднуватиме соціальну складову проекту від ГО «Інша Освіта» у співпраці з платформою «Тепле Місто» й ресторанний менеджмент «Druzi».

Urban Space 100 відкрито 27 грудня 2014 року

 Чим цікавий кейс – цінності, спостереження, підходи і стратегії, ЩО творить унікальність “Теплого Міста” – у 20 ключових тезах:

1. Місто найкраще розвивається, коли є баланс в трикутнику «влада (адміністрація), бізнес і громадський сектор. «Тепле Місто» –  платформа для різних ініціатив та синергії між ними, взаємодія на рівні мешканців міста, соціальних ініціатив та бізнесу, що передбачає взаємодію з органами влади. Мета – знаходити баланс, де не хтось виграє за рахунок когось, а де все рухається в синергії. Ключове розуміння  для народження «Теплого Міста».

2.  Спроба розвернути людей  з позиції патерналізму, з позиції очікування, що хтось має за нас щось зробити – на позицію: «Давайте подумаємо, що ми можемо зробити власними руками, озирнемось навколо, подивимось, кому це теж може бути цікаво, поєднаємо зусилля і почнемо щось робити.

«Тепле Місто» – унікальний проект, який об’єднав представників влади, бізнесу та суспільства, аби зробити Франківськ  затишним і прогресивним містом. Щомісяця платформі жертвують благодійні внески або надають професійні послуги. До проекту приєдналося вже більше 5о бізнесів. «Тепле Місто» реалізує тематичні проекти, створюючи умови для розвитку інтелектуального потенціалу.

3. Свої творять щось унікальне. Щось дуже своє, близьке до нас, рідне, на що звертають увагу далеко за межами України, але це роблять люди, з якими ми перетинаємось на конференціях, маємо частинки спільного минулого або в навчанні, або в громадському секторі. І ще ресурси – в основі не якісь великі гранти від міжнародних організацій, а щомісячні внески малого і середнього бізнесу.

4. “Теплі” цінності – прості, але всі однаково важливі: відкритість (абсолютна прозорість у всьому), гідність (безумовна повага до думки іншого), проактивність (вміння давати собі раду і проактивний спосіб вирішення життєвих ситуацій) і теплота (безконфліктний спосіб просування, пошук не того, що  роз’єднує, а того, де можна об’єднати свої зусилля і спільно рухатись).

5. Волонтерство – напівволонтерство-професійна діяльність. Вибір стратегії – інституційний розвиток. 50 бізнесів – компаній підтримують «Тепле Місто» інституційно, фінансово з місяця в місяць і не тільки. Це дає можливість покривати адміністративні витрати і залучати кошти на реалізацію проектів.

6. «Тепле Місто» і фізична офлайн платформа  для прогресивних людей – простір Urban Space 100. 100 засновників, звичайних людей, проінвестували в його створення по 1000 умовних одиниць. За спільний бюджет відкрито простір, в якому є елементи подієвого майданчика, є прозора радіостудія Urban Space Radio безпосередньо там, на місці, магазин із сучасними українськими торговими марками і територія кухні, яка діє для ресторану, кафе. До проекту велика увага,  розроблюється соціальний франчайзинг: планується відкриття в містах – Київ, Краматорськ і Берлін.

7.  Український інтелектуальний продукт може виходити на розвинені ринки і певним чином позиціонувати Україну, розвинений світ виказує запит на цей продукт.

8. Запускати правильні імпульси в суспільстві: наприклад, проект “Вивіски” на створення естетичної привабливості міста, розробка дизайну вивісок, який гармоніює з елементами фасаду будівель. Дизайнер-архітектор Теплого Міста на запит підприємців безкоштовно розробляє макети. Зараз в Івано-Франківську все частіше з’являються правильні вивіски, люди їх вивішують і кажуть: «Ми не звертались в «Тепле Місто», ми самі це зробили». І це є перемога.

11539613_871998379555007_406874802243305895_n

9. Комплекс спільних проектів – з різними середовищами та інституціями, зокрема з ГО «Інша освіта», Garage Gang та CANactions та ін. Різномаїття активностей:  мистецький лекторій, арт-резиденція, урбаністика (проект «Сквер перед друкарнею»), виїзні резиденції, велофоруми, Франківський півмарафон, розвиток сучасних танців та ін.

 

IMG_73731

Мурал «Свіжа фарба» польського художника зі світовою славою Славоміра ZBIOK Чайковського (на замовлення «Теплого Міста») виконано чорною фарбою на білій стіні. На малюнку — дві постаті і дзеркало-портал між ними. Одна з постатей має порушену анатомію — людина, деформована режимами, тяжким спадком імперії. Другий образ виконує функцію порталу, пройшовши крізь який, людина змінюється.

10. Пошук балансу між бізнесом та соціальною складовою, де бізнес складова володіла би 49%, а контрольний пакет мав би лишатись, все ж таки, у громадського сектору, через окремо створений NGO Foundation. Пошук своєї новітньої формули для пострадянського контексту, наприклад, інноваційний центр на перетині основних напрямів сучасної освіти, сучасного мистецтва і нової економіки – на базі заводу «Промприлад». Цим зацікавився SRI International– колишній підрозділ Стенфордського університету, досліджує цю модель, і це перший їхній проект на пострадянському просторі. Потенціал – у рішень на перетині.

12308511_1160067617351377_3345945483395087603_n

Нове життя промислових зон (кейс Промприлад)

11. Принцип «Візьми і зроби!» в дії. Проект «Тепле Місто» почався з однієї людини, тепер  це не просто організація, а певний рух, який змінює, залучає людей, котрі хочуть змін, це надихає. «Прокачали» взаємодію на практиці, показали, що об’єднуватись  може бути приємно, ефективно ще й досить вигідно. Крім того, для багатьох «Тепле Місто» поставило Франківськ на карту України. Є запит на модель, методологію, як це можна масштабувати на всі міста.

12.«Тепле Місто» – велика інституція з багатьма стейкхолдерами і залученими гравцями. Історія успіху платформи – на старті зроблено менше помилок, залучалось багато розумних людей. Базовий принцип –  на людському ринку ти нічого не можеш зробити сам, тільки через принцип об’єднання.

13. Ключовий принцип – довіра. Для того, щоб об’єднуватись, треба генерувати довіру. Яскравий приклад – народження неформального логотипу міста та візуального стилю Івано-Франківська, який, до речі, був презентований 11 березня 3 роки тому. Ініціатором ідеї візуального стилю міста став керівник “Теплого Міста” Юрій Филюк. Навколо створення логотипу точились “стильні” дискусії, чи сприймуть, раптом не відображатиме те, що хочуть люди в місті Івано-Франківську. Довіритись роботі дизайнерів-фахівців попри все – ключовий крок. І на виході – цей логотип увійшов у short-list фестивалю реклами «Каннські леви» в категорії Large Scale Logo, став одним із 5-ти кращих логотипів у світі за 2014 рік.

хрестик

 

14. Фокус на створенні доданої вартості. Коли хтось організовує танці чи марафон – це позитивні речі, які додають вартість до суспільного життя, до життя міста. Здебільшого позитивні речі і сприймаються позитивно. Унікальність в тому, щоб фокусувати увагу на тому, що додає вартість, не на критиці, не на тому, щоб повчати когось, що все не так.

15. Принцип середовищності. Не втягувати все в себе, а допомагати будь-кому в самореалізації, в тому, що вони роблять. Союзник той, хто намагається щось робити правильно, прогресивно. Успіхи людей, які перебувають поруч  – чи це бізнес, чи якась інша соціальна ініціатива, чи влада, у якої теж є свої задачі, їм також треба бути успішними, –  це спільний успіх . Це є трошки новим для українців в тому періоді, де ми живемо, але коли ти починаєш ставитись до цього саме так, то це допомагає генерувати довіру, консолідацію, і тоді можна разом робити якісь спільні проекти, це, власне, і дає ту рушійну силу.

16. Чиновник з людським обличчям. Серед учасників Urban Space 100 –  представники влади Франківська. Тільки та влада, яка буде використовувати максимальне залучення громадянського суспільства в процеси, буде успішною. Поки що ще не відмовились від старого мислення менеджерської моделі і поступово переходимо до моделі участі громадянського суспільства в процесах.

17.  Бізнес по-новому. Івано-Франківськ до цього часу сприймався просто як можливий пункт зупинки на шляху до Буковеля. Підприємці міста відчули, що можуть  почати свої проекти на нових умовах. Стає більше потенціалу для формування популярного туристичного напрямку.

18. “Тепле Місто” – щука, яка не дає карасям спати. У політиці немає друзів і ворогів, а є певні інтереси. У політиці складніше працювати, бо пострадянська система тут дуже сильна, вкорінена. Як одночасно бути у продуктивній взаємодії з владою і не ставати частиною політичної діяльності.  Як це працює у Теплого Міста . Через усвідомлення – всі мешканці одного міста, в першу чергу, через вболівання за своє місто, за те, щоб воно розвивалось, для того, щоб там проживав я і комфортно жили мої діти.

19. Не боротись за чергове лідерство, а боротись за єдині правила, які будуть працювати для всіх. На жаль, перше відбувається у нас циклічно, але не дає реальних зрушень. Коли починають працювати правила – не politics, а policies – вже не так критично, хто стоїть біля керма.

20. Модель “Теплого Міста” –  інкубатор підприємництва. Нехай модель до кінця не апробована, це великий ризик, хтось бачитиме загрозу, але хтось і перспективи,  що можна спробувати, розвинути, оскільки це має економічне підґрунтя, аналіз, аналітичні дані. Дуже багато бізнесів народжується саме з такого середовища.

 


Нотатки Громадського Простору зроблено під час  панельної дискусії Форуму оргрозвитку громадянського суспільства «Змінюємо. Впливаємо. Єднаємо!» –  за участі засновників, членів наглядової ради та партнерів “Теплого Міста”: 

Юрій Филюк – ідейний натхненник, засновник та керівник платформи «Тепле Місто»

Андрій Черніков – програміст, співзасновник Urban Space 100

Вікторія Довгаль – директор з туризму компанії «КийАвіа», партнер від бізнесу.

Юлія Тичківська – віце-президент Київської школи економіки, член наглядової ради «Теплого Міста».

Ігор Попадюк – начальник Управління інвестиційної політики Івано-Франківської міської ради, представляє органи державного правління, учасник  Urban Space 100

Євген Глібовицький – член наглядової ради «Теплого Міста», засновник компанії pro.mova, стратегічний радник 

та  активної аудиторії, що допомагала проговорити ті речі, які не завжди звучать на лекціях, презентаціях. 

 

Робота з текстом - Алла Прунь, Ірина Гузій

Фото – “Тепле Місто”Urban Space 100


Тематика публікації:                

Останні публікації цього розділу:

"Якщо не працювати з культурою, то є сусідні держави, які б хотіли з нею попрацювати" — Яна Бойцова

Юлія Соловйова: мотивацією має бути бажання жити під синьо-жовтим стягом

Олександра Матвійчук: громадяни, які усвідомлюють свою роль — величезна рушійна сила

Юлія Євпак: еліта — завжди актив, вона та, хто рятує країну, коли зле

Волонтер Михайло Шелеп: менші збори в меншому колі людей — ефективніші

Ініціативи Степаня: залучаємо можливості, які дають поштовх діяти та змінювати життя молоді на краще